Thursday, January 19, 2012

MINGGU 4

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012

MINGGU 4 (23 Januari 2012 - 27 Januari 2012)


 

Tarikh


 

23 Januari 2012 - 27 Januari 2012


 

Aktiviti


 

CUTI SEMPENA SAMBUTAN TAHUN BARU CINA 2012

MINGGU 3

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012

MINGGU 3 (16 Januari 2012 - 20 Januari 2012)

Tarikh

16 Januari 2012

Hari

Isnin

Kelas

4K9

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Refleksi

30% pelajar masih tidak memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan.

Guru perlu memberi perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar tersebut.

Proses P& P tidak berjalan dengan lancar.

Tarikh

16 Januari 2012

Hari

Isnin

Kelas

5K7

Masa

9.45-10.55

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI

UNIT 1B : Kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat

BBM

Buku teks PSK Tingkatan 5

Buku rujukan PSK Tingkatan 5

Objektif P& P

-Menghuraikan kepentingan pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan negara.

- Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara.

- Menghargai kepentingan ilmu.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

--Menghuraikan kepentingan pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan negara.

- Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara.

- Menghargai kepentingan ilmu.

Aktiviti

-Penerangan oleh guru

-Sesi soal jawapan

-Menjawab latihan dalam buku teks.

Refleksi

Sesi P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

17 Januari 2012

Hari

Selasa

Kelas

4K10

Masa

8.15-9.25

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Refleksi

20% pelajar masih tidak memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan.

Guru perlu memberi perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar tersebut.

Proses P& P tidak berjalan dengan lancar.

Tarikh

17 Januari 2012

Hari

Selasa

Kelas

4K4

Masa

10.55-11.30

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

18 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4K9

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses Pembentukan

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses Pembentukan

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Aktiviti

Melukis kerangka masa

Melabel peta

Penerangan dan soal jawab.

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

18 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4K10

Masa

10.55-11.30

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

Aktiviti

Melukis kerangka masa

Penerangan oleh guru

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

18 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4S2

Masa

12.05-12.40

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses pembentukan

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses pembentukan

Aktiviti

Melukis kerangka masa

Melabel peta

Penerangan dan soal jawab

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

19 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

4K4

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses Pembentukan

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat:

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Lokasi

- Kerangka masa

- Proses Pembentukan

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Aktiviti

Melukis kerangka masa

Melabel peta

Penerangan dan soal jawab.

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

19 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.20

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Kertas soalan latihan

Objektif P& P

Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah dipelajari.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingati kembali tajuk yang telah diajar.

Aktiviti

Pelajar dapat menjawab semua latihan yang diberikan.

Tarikh

19 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

5K4

Masa

10.55 -12.05

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI

UNIT 1B : Kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat

BBM

Buku teks PSK Tingkatan 5

Buku rujukan PSK Tingkatan 5

Objektif P& P

-Menghuraikan kepentingan pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan negara.

- Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara.

- Menghargai kepentingan ilmu.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

--Menghuraikan kepentingan pendidikan sepanjang hayat untuk pembangunan negara.

- Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara.

- Menghargai kepentingan ilmu.

Aktiviti

-Penerangan oleh guru

-Sesi soal jawapan

-Menjawab latihan dalam buku teks.

Refleksi

Sesi P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

20 Januari 2012

Hari

Jumaat

Kelas

4K10

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Proses pembentukan tamadun

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Proses pembentukan tamadun

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Aktiviti

Melabel peta

Penerangan oleh guru

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Tarikh

20 Januari 2012

Hari

Jumaat

Kelas

4S2

Masa

10.40-11.40

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat :

Menghuraikan tentang tamadun Mesopotamia berkaitan :

- Ciri –ciri tamadun

- Sumbangan tamadun

Aktiviti

-Penerangan dan soal jawab oleh guru.

Refleksi

Pelajar memberi kerjasama yang baik semasa proses P&P dijalankan.

Proses P&P berjalan dengan lancar.

Sunday, January 15, 2012

MINGGU 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012

MINGGU 2 (9 Januari 2012 - 13 Januari 2012)

Tarikh

9 Januari 2012

Hari

Isnin

Kelas

4K9

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Imbas kembali Zaman Pra Sejarah dan cirri-cirinya.

  • Zaman Paleolitik
  • Zaman Mesolitik
  • Zaman Neolitik
  • Zaman Logam

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingat kembali ciri-ciri zaman pra sejarah.

Aktiviti

Membuat peta minda dan latihan berkenaan tajuk yang dibincangkan.

Refleksi

Proses P&P ditangguhkan kerana pelajar terlibat dengan pengagihan buku teks.

Tarikh

9 Januari 2012

Hari

Isnin

Kelas

5K7

Masa

9.45-10.55

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI

UNIT 1 : Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

BBM

Buku teks PSK Tingkatan 5

Buku rujukan PSK Tingkatan 5

Objektif P& P

Menerangkan tentang :

- Konsep pendidikan sepanjang hayat

- Ciri –ciri pendidikan sepanjang hayat

- Kepentingan pendidikan sepanjang hayat

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar dapat membuat peta minda dan memahami apa yang diajar.

Tarikh

10 Januari 2012

Hari

Selasa

Kelas

4K10

Masa

8.15-9.25

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Imbas kembali Zaman Pra Sejarah dan cirri-cirinya.

  • Zaman Paleolitik
  • Zaman Mesolitik
  • Zaman Neolitik
  • Zaman Logam

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingat kembali ciri-ciri zaman pra sejarah.

Aktiviti

Pelajar dapat membuat peta minda dan menjawab latihan yang diberikan.

Tarikh

10 Januari 2012

Hari

Selasa

Kelas

4K4

Masa

10.55-11.30

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Kertas soalan latihan

Objektif P& P

Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah dipelajari.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingati kembali tajuk yang telah diajar.

Aktiviti

Pelajar dapat menjawab semua latihan yang diberikan.

Tarikh

11 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4K9

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Imbas kembali Zaman Pra Sejarah dan cirri-cirinya.

  • Zaman Paleolitik
  • Zaman Mesolitik
  • Zaman Neolitik
  • Zaman Logam

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingat kembali ciri-ciri zaman pra sejarah.

Aktiviti

Membuat peta minda dan latihan berkenaan tajuk yang dibincangkan.

Refleksi

Pelajar dapat membuat peta minda dan menjawab latihan yang diberikan.

Tarikh

11 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4K10

Masa

10.55-11.30

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Kertas soalan latihan

Objektif P& P

Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah dipelajari.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingati kembali tajuk yang telah diajar.

Aktiviti

Pelajar dapat menjawab semua latihan yang diberikan.

Tarikh

11 Januari 2012

Hari

Rabu

Kelas

4S2

Masa

12.05-12.40

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

Imbas kembali Zaman Pra Sejarah dan cirri-cirinya.

  • Zaman Paleolitik
  • Zaman Mesolitik
  • Zaman Neolitik
  • Zaman Logam

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingat kembali ciri-ciri zaman pra sejarah.

Aktiviti

Pelajar dapat membuat peta minda dan menjawab latihan yang diberikan.

Tarikh

12 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

4K4

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun
  • Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

-Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria,Mesir Indus dan Hwang Ho

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Melabel peta:

-Lokasi tamadun awal pada peta

(Mesir, Sumeria, Indus dan Hwang Ho)

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar

Pelajar memberi kerjasama yang baik semasa proses P&P dijalankan.

Tarikh

12 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.20

Subjek

Sejarah

Tajuk

Pengenalan : Zaman Pra Sejarah

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Kertas soalan latihan

Objektif P& P

Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah dipelajari.

Hasil

Pembelajaran

Pelajar dapat mengingati kembali tajuk yang telah diajar.

Aktiviti

Pelajar dapat menjawab semua latihan yang diberikan.

Tarikh

12 Januari 2012

Hari

Khamis

Kelas

5K4

Masa

10.55 -12.05

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

TEMA 1 : PENCAPAIAN KENDIRI

UNIT 1 : Pendidikan Sepanjang Hayat untuk Pembangunan Negara

BBM

Buku teks PSK Tingkatan 5

Buku rujukan PSK Tingkatan 5

Objektif P& P

Menerangkan tentang :

- Konsep pendidikan sepanjang hayat

- Ciri –ciri pendidikan sepanjang hayat

- Kepentingan pendidikan sepanjang hayat

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menerangkan konsep Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara
  • Menjelaskan ciri-ciri Pendidikan Sepanjang Hayat
  • Menghuraikan kepentingan Pendidikan Sepanjang Hayat untuk pembangunan Negara

Kemahiran Sivik

  • Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan Negara
  • Bertindak rasional dalam pelbagai situasi

Nilai Sivik

  • Menghargai kepentingan ilmu

Aktiviti

  • Menghasilkan peta minda tentang konsep dan ciri-ciri pendidikan sepanjang hayat
  • Mengadakan sumbang saran langkah-langkah untuk memupuk pembelajaran sepanjang hayat
    • kemahiran pengurusan masa
    • kemahiran berfikir
    • kemahiran membaca
    • kemahiran penggunaan ICT
    • pembelajaran kendiri

Refleksi

Pelajar dapat membuat peta minda dan memahami apa yang diajar.

Tarikh

13 Januari 2012

Hari

Jumaat

Kelas

4K10

Masa

(7.05-8.15)

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun
  • Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

-Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria,Mesir Indus dan Hwang Ho

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Melabel peta:

-Lokasi tamadun awal pada peta

(Mesir, Sumeria, Indus dan Hwang Ho)

Refleksi

30% pelajar masih tidak memberi tumpuan semasa proses P&P dijalankan.

Guru perlu memberi perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar tersebut.

Proses P& P tidak berjalan dengan lancar.

Tarikh

13 Januari 2012

Hari

Jumaat

Kelas

4S2

Masa

10.40-11.40

Subjek

Sejarah

Tajuk

BAB 1 : TAMADUN AWAL MANUSIA

BBM

Buku Teks Sejarah Tingkatan 4.

Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi

Objektif P& P

  • Menerangkan konsep tamadun
  • Menyatakan ciri-ciri tamadun
  • Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho

Hasil

Pembelajaran

-Pelajar dapat :

- Menerangkan konsep tamadun

-Menyatakan ciri-ciri tamadun

-Menyatakan sumbangan tamadun Sumeria,Mesir Indus dan Hwang Ho

Aktiviti

Membina garis masa:

-Tamadun awal dunia

Kajian gambar:

-Piramid, Tembok Besar China

Melabel peta:

-Lokasi tamadun awal pada peta

(Mesir, Sumeria, Indus dan Hwang Ho)

Refleksi

Pelajar member kerjasama yang baik semasa proses P&P dijalankan.

Proses P&P berjalan dengan lancar.