RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2011
MINGGU 29 (18 July 2011 – 22 July 2011)
Tarikh | 18 July 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4K7 |
Masa | (8.15-9.25) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23 : Keranamu Malaysia |
Sub topik | Nilai 23 : |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Kepentingan berkorban demi Negara - Kesanggupan rakyat berkorban untuk berbakti kepada negara dari segi : - Nyawa - Harta benda |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Mengenalpasti bentuk pengorbanan rakyat terhadap negara .
Perasaan -Menyedari pentingnya pengorbanan untuk negara.
Tingkah laku -Menunjukkan perasaan cinta dan sanggup berkorban untuk negara. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 18 July 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 6RS |
Masa | 9.45-10.20 |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Sub tajuk | Penyelesaian Masalah Secara Kuantitatif |
Objektif | Mendedahkan kaedah menjawab soalan kuantitatif |
Aktiviti | Soal jawab Latihan penyelesaian masalah |
BBM | Buku rujukan Pengajian Ace Ahead Oxford Fajar |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Prose P&P berjalan dengan lancar. |
Tarikh | 18 July 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4K4 |
Masa | (10.55-12.05) |
Subjek | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat |
Sub Tajuk | Unit 8 : Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P&P | Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan perlembagaan Malaysia dari aspek : - Politik - Sosial - Ekonomi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. - Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia. - Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan.
Kemahiran Sivik - Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
Nilai Sivik -Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 18 July 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4S1 |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23 : Keranamu Malaysia |
Sub topik | Nilai 23 : |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Kepentingan berkorban demi Negara - Kesanggupan rakyat berkorban untuk berbakti kepada negara dari segi : - Nyawa - Harta benda |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Mengenalpasti bentuk pengorbanan rakyat terhadap negara .
Perasaan -Menyedari pentingnya pengorbanan untuk negara.
Tingkah laku -Menunjukkan perasaan cinta dan sanggup berkorban untuk negara. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 19 July 2011 |
Hari | Selasa |
Kelas | 4K4 |
Masa | (8.15 – 9.25) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23 : Keranamu Malaysia |
Sub topic | Nilai 23 : |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Kepentingan berkorban demi Negara - Kesanggupan rakyat berkorban untuk berbakti kepada negara dari segi : - Nyawa - Harta benda |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Mengenalpasti bentuk pengorbanan rakyat terhadap negara .
Perasaan -Menyedari pentingnya pengorbanan untuk negara.
Tingkah laku -Menunjukkan perasaan cinta dan sanggup berkorban untuk negara. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dalam ceramah Pengajian Am |
Tarikh | 19 July 2011 |
Hari | Selasa |
Kelas | 6RS |
Masa | (9.45-10.55) |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Bahagian D : Graf Bar Komponen |
Objektif | Mendedahkan tentang graf bar kompone |
Aktiviti | Penerangan Soal Jawab |
BBM | Buku rujukan Pengajian Ace Ahead Oxford Fajar Soalan latihan carta pai mudah. |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Proses P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dalam ceramah Pengajian Am |
Tarikh | 20 July 2011 |
Hari | Rabu |
Kelas | 4K7 |
Masa | (7.05-8.15) |
Subjek | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat |
Sub topik | Unit 8 : Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P&P | Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan perlembagaan Malaysia dari aspek : - Politik - Sosial - Ekonomi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. - Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia. - Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan.
Kemahiran Sivik - Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
Nilai Sivik -Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 20 July 2011 |
Hari | Rabu |
Kelas | 4S5 |
Masa | 11.30-12.40 |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat |
Sub Topik | Unit 8 : Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P& P | Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan perlembagaan Malaysia dari aspek : - Politik - Sosial - Ekonomi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. - Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia. - Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan.
Kemahiran Sivik - Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
Nilai Sivik -Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 21 July 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4K4 |
Masa | 7.05-8.15 |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Unit 23 : Keranamu Malaysia |
Sub Tajuk | Nilai 23 : |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Kepentingan berkorban demi Negara - Kesanggupan rakyat berkorban untuk berbakti kepada negara dari segi : - Nyawa - Harta benda |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Mengenalpasti bentuk pengorbanan rakyat terhadap negara .
Perasaan -Menyedari pentingnya pengorbanan untuk negara.
Tingkah laku -Menunjukkan perasaan cinta dan sanggup berkorban untuk negara. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 21 July 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4S1 |
Masa | 9.45-10.55 |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub Topik | Unit 24 : Keistimewaan Kanak-kanak,Kita Hargai |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P& P | - Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah berharga -Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak -Menghuraikan hak kanak-kanak dan pengiktirafan yang harus diberikan kepada mereka. - Menyatakan tindakan yang boleh melindungi kanak-kanak. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Menyatakan kepentingan member pengiktirafan dari segi bakat dan kebolehan.
Perasaan -Meluahkan perasaan dengan pengiktirafan yang diberikan kepada kanak-kanak. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 21 July 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4S3 |
Masa | 10.55-12.05 |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat |
SubTopik | Unit 8 : Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan perlembagaan Malaysia dari aspek : - Politik - Sosial - Ekonomi |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia. - Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia. - Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan.
Kemahiran Sivik - Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
Nilai Sivik -Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 22 July 2011 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 4K7 |
Masa | 9.40-10.40 |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub Topik | Unit 24 : Keistimewaan Kanak-kanak,Kita Hargai |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P& P | - Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah berharga -Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak -Menghuraikan hak kanak-kanak dan pengiktirafan yang harus diberikan kepada mereka. - Menyatakan tindakan yang boleh melindungi kanak-kanak. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Menyatakan kepentingan member pengiktirafan dari segi bakat dan kebolehan.
Perasaan -Meluahkan perasaan dengan pengiktirafan yang diberikan kepada kanak-kanak. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 22 July 2011 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 6RS |
Masa | (10.40-11.40) |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Bahagian C : Kefahaman Teks Laras Sastera |
Objektif | Memberi penerangan tentang penjerebu Mendedahkan punca penyakit jerebu dan cara mengatasinya. |
Aktiviti | Penerangan Tayangan video berkaitan dengan jerebu. |
BBM | Slide power point LCD |
Nilai | Kerjasama dan menghormati |
Refleksi | Proses P&P berjalan dengan lancar . |
1 comment:
Cikgu,
Tahniah atas penghasilan RPH yang kemas dan lengkap.
Teruskan usaha anda.!
Happy teaching and have a nice day!
Post a Comment