MINGGU
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KONSEP/
ISTILAH
|
KBKK
|
AKTIVITI
|
UNSUR DAN T/LAKU PATRIOTISME
|
BBM
|
|||||||
1 – 2
(1-11 Jan 2013)
|
10. KEMUNCULAN DAN
PERKEMBANGAN NASIONALISME SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
10.1 Kemunculan dan perkembangan nasionalisme
Asia Tenggara
a. Imperialisme Barat
di Asia Tenggara
i. Imperialis Barat
ii. Faktor
imperialisme
- Penguasaan ekonomi
dan politik
|
§ Pengenalan Sukatan
Pelajaran
Memahami faktor imperialisme
Barat di Asia Tenggara
Aras
1
§
Menyatakan takrif imperialisme
§ Menyenaraikan kuasa imperialisme
barat di Asia Tenggara.
§ Menyatakan lokasi
kuasa-kuasa imperialisme barat di Asia Tenggara
§ Menyatakan faktor-faktor
imperialisme barat di Asia Tenggara
Aras
2
§ Menghuraikan faktor-faktor
imperialisme Barat d Asia Tenggara
§ Menyusun secara kronologi
kedatangan kuasa Barat ke Asia Tenggara
Aras
3
§
Merasionalkan keistimewaan Asia Tenggara yang
menarik minat imperialisme Barat.
|
Imperialis
Imperialisme
Kronologi
|
Menyenarai
Menghuraikan
Menilai
|
Perbincangan Kumpulan :
Faktor
yang membawa imperialisme barat ke Asia Tenggara
Melabel Peta :
Lokasi
penguasaan kuasa-kuasa imperialisme barat di Asia Tenggara
|
Negara
kita tanggungjawab kita
§ Sedia
bertanggungjawab mempertahankan negara
§ Berbangga dengan
keistimewaan negara
|
Bahan Teks
Peta
Grafik
|
|||||||
b. Perubahan sistem
politik
i. Pengenalan sistem birokrasi Barat
|
Memahami sistem politik yang
diperkenalkan oleh kuasa Barat di Asia Tenggara
Aras
1
§ Menyenaraikan perubahan
pentadbiran kuasa Barat di Asia Tenggara
Aras 2
§ Menghuraikan perubahan
pentadbiran di Asia Tenggara
§ Membandingkan
sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan barat di Asia Tenggara
|
Birokrasi
|
Menghuraikan
Menganalisa
|
Pengurusan
Grafik :
Membandingkan
sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan oleh kuasa barat di Asia
Tenggara
|
|
Grafik
|
||||||||
3
(14.-18 Jan 13)
|
c. Nasionalisme di
Asia Tenggara
i. Faktor kemunculan
nasionalisme
ii. Perkembangan nasionalisme
|
Memahami gerakan nasionalisme
di Asia Tenggara
Aras
1
§ Menyatakan takrif
nasionalisme
§ Menyenaraikan faktor yang
mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara
§ Menyenaraikan
tokoh-tokoh nasionalisme di Asia Tenggara
§ Menyatakan ciri-ciri
nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara
§ Menyatakan ciri-ciri
nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara
Aras
2
§ Menghuraikan
faktor yang mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara
§ Membincangkan
perkembangan nasionalisme di Asia tenggara
Aras
3
§ Membandingkan
corak pergerakan nasionalisme di Asia Tenggara
|
Nasionalisme
Nasionalis
Gerakan
Islah
Gerakan
Sederhana
Gerakan
radikal
Gerakan
sekular
Gerakan
massa
Revolusi
Sekular
|
Menghuraikan
Membanding
Kajian Teks :
§ Salah Asuhan
§ Noli Me Tangere
|
Membina peta
minda:
Pengaruh
luar terhadap gerakan nasionalisme di Asia Tenggara
Pengurusan
grafik:
Membandingkan
gerakan nasionalisme
Thailand
dengan nasionalisme
negara-negara
lain di Asia Tenggara
|
Mempertahankan
kedaulatan negara
§
Sedia berlorban untuk mempertahankan bangsa dan
negara
|
Grafik
Peta
Minda
|
|||||||
4 – 5
(21.01.13)
-
(01.02.13
|
10.2 Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang
Dunia kedua
a. Perjuangan
pemimpin setempat menentang British
i. Pemerintahan dan
pentadbiran British
ii. Peristiwa penentangan pemimpin setempat
(Dol Said, Rentap,
Syarif Masahor,
Dato Maharaja Lela, Yam Tuan
Antah, Dato
Bahaman, Mat
Salleh, Tok Janggut, Antanom)
|
Memahami perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
1
§ Menyenaraikan tokoh
tempatan yang menentang British
§ Menyetakan
sebab-sebab pemimpin setempat menentang British
§ Menceritakan
peristiwa perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
2
§ Menghuraikan sebab
pemimpin setempat berjuang menentang British
§ Membandingkan bentuk
perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
3
§ Membahaskan
perjuangan pemimpin setempat sebagai pejuang bangsa
§ Menjelaskan kepentingan
pemuafakatan untuk mencapai matlamat sesuatu perjuangan
|
Pemimpin
setempat
Anti-British
Maruah
bangsa
Pejuang
bangsa
|
Menyenarai
Menceritakan
Membandingkan
|
Buku Skrap:
Biografi
pemimpin setempat menentang British
Melabel peta :
Tempat
kebangkitan pemimpin setempat menentang British
Perbincangan : “Pemimpin setempat :
Pejuang atau pemberontak”
“Bulat
air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
|
Memartabatkan
perjungan tokoh-tokoh tanah air
§ Berani
mempertahankan maruah bangsa dan negara
Menghargai
pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
|
Buku
Skrap
Peta
|
|||||||
6 – 7
(04.02.13)
-
(15.02.13)
*
|
b. Gerakan
nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua
i.
Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan
nasionalisme
ii. Gerakan Islah
iii. Perjuangan badan –
badan dan kesatuan
- Kesatuan Melayu
Singapura
- Persatuan Sahabat
Pena (PASPAM)
- Kesatuan Melayu
Selangor
- KMM
- Kesatuan
Kebangsaan Melayu Sarawak
iv.
Perkembangan dan peranan akhbar dan majalah
(Al Imam, Seruan Al-Azhar, Pilihan
Timur, Majalah Guru,Warta Malaya, Majlis, Utusan Melayu, Fajar Sarawak, Lidah
Benar, Al-Ikhwan)
|
Memahami perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
1
§ Menyenaraikan tokoh
tempatan yang menentang British
§ Menyetakan
sebab-sebab pemimpin setempat menentang British
§ Menceritakan
peristiwa perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
2
§ Menghuraikan sebab
pemimpin setempat berjuang menentang British
§ Membandingkan bentuk
perjuangan pemimpin setempat menentang British
Aras
3
§ Menilai
keberkesanan peranan akhbar dan majalah dalam kebangkitan semangat
nasionalisme
§ Mengklasifikasikan
isu, perjuangan akhbar dan majalah dalam gerakan nasionalisme
§ Menilai wawasan
Kaum Muda dalam mendaulatkan bangsa Melayu
|
|
Menyenarai
Menghuraikan
Mengklasifikasi
Menilai
|
Projek Buku
Skrap
Biografi
perjuangaan tokoh-tokoh tempatan menentang British
Simulasi:
Perjuaangan
tokoh-tokoh tempataan menentang British
Forum:
Isu-isu
perjuangan Kaum Muda
Pengurusan Grafik:
Melengkapkan
carta isu perjuangan akhbar dan majalah
Kajian teks:
Karya-karya
penulisan sebelum Perang Dunia Kedua
|
Sedia
berkorban
§ Bersedia berkorban
untuk kepentingan bersama
|
Buku
Skrap
Grafik
Karya
Novel dan Majalah
|
|||||||
CUTI PERSEKOLAHAN
SEMPENA TAHUN BARU CINA (11 – 13 FEBRUARI 2013)
|
||||||||||||||
8 - 10
(18.02.13)
–
(08.03.13)
|
11. PEMBINAAN NEGARA DAN
BANGSA KE ARAH KEMUNCULAN
NEGARA MALAYSIA YANG BERDAULAT
11.1 Kesedaran tentang pembinaan negara dan
bangsa
a. Latar belakang
konsep negara dan bangsa
i. Pembinaan negara
bangsa
- Kerajaan islam
Madinah
- Kerajaan Itali dan
Jerman
ii. Ciri-ciri negara dan bangsa
- Bangsa
- Negara
- Kerajaan
- Perlembagan
|
Memahami latar belakang
pembinaan negara dan bangsa
Aras
1
§ Mentakrifkan
konsep negara dan bangsa
§ Menyenaraikan ciri-ciri
negara dan bangsa
Aras
2
§ Menerangkan latar
belakang pembinaan negara Jerman dan Itali
§ Menghuraikan
ciri-ciri negara dan bangsa
Aras
3
§ Menilai
kepentingan pembentukan negara dan bangsa
§ Membandingkan
proses pembinaan negara dan bangsa kerajaan Madinah, Itali dan Jerman
|
Negara
Bangsa
Negara
bangsa
Kerajaan
Piagam
Perlembagaan
Real
politik
|
Menghuraikan
Membandingkan
Menilai
|
Perbincangaan Kumpulan:
Ciri-ciri
negara dan bangsa
Simulasi:
Mentransformasi-
kan
konsep negara ke dalam proses pembinaan sebuah kelas cemerlang
|
Kebanggaan
warisan bangsa dan negara
§ Menyanjung warisan
bangsa
|
Peta
Kertas
Mahjong
|
|||||||
|
b. Kesultanan Melayu Melaka
Ciri-ciri negara
dan bangsa
c. Warisan
negeri-negeri Melayu
i. Johor
- Undang-undang Tubuh kerajaan Johor
ii. Terengganu
- Ittqan-ilmuluk
bi-ta”dil il-suluk
iii.
Kelantan
- Sistem Jemaah
Menteri
iv.
Negeri Sembilan
- Prinsip demokrasi
- Konsep persekutuan
|
Memahami ciri-ciri negara dan bangsa yang wujud pada zamaan
Kesultanan Melayu Melaka dan negeri-negeri Melayu selepas Melaka
Aras
1
§ Menyenaraikan ciri-ciri
asas negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
§ Menyatakan
ciri-ciri warisan Kesultanan Melayu Melaka dalam undang-undang kerajaan Johor
dan Terengganu
§ Menyatakan Sistem Jemaah
Menteri di Kelantan
§ Memerihalkan
prinsip demokrasi dan
Konsep Persekutuan
di Negeri
Sembilan
Aras
2
§ Menghuraikan
ciri-ciri negara dan bangsa yang diamalkan pada zamaan Kesultanan Melayu
Melaka
§ Membandingkan
sistem pentadbran yang diwarisi oleh negeri-negri Melayu selepas Kesultanan
Melayu Melaka
Aras
3
§ Menghuraikan
ciri-ciri negara dan bangsa di negara kita yang diamalkaan masa kini
§ Merasionalkan
ciri-ciri negara dan bangsa yang terdapat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
§ Membandingkan amalan
demokrasi dalam adat perpatih dengan amalan demokrasi masa kini.
|
Lembaga
Buapak
Suku
Perut
Menobat
|
Menyenarai
Menghuraikan
Membandingkan
|
Kajian Dokumen:
Undang-undang
tubuh Johor
Peta Minda:
Ciri-ciri
negara dan bangsa pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
Pengurusan Grafik:
Struktur
pentadbiran di Negeri Sembilan
|
Kesultanan
Melayu Melaka yang berdaulat
§ Bersama
mempertahankan kedaulatan negara
|
1. OHP
2. Transparensi
|
|||||||
11
|
UJIAN BULANAN
1 (12 – 15 MAC 2013)
|
|||||||||||||
12
(18.03.13)
-
(22.03.13)
|
d. Malayan Union 1946
dan Persekutuan Tanah Melayu 1948
i. Malayan Union
- Kandungan
perlembagaan
- Penentangan
terhadap Malayaan Union
ii. Persekutuan Tanah Melayu 1948
- Usaha ke arah pembentukan Perlembagaan
Persekutuan Tanaah Melayu 1948
- Kandungan Perlembagaan
|
Memahami proses pembentukan
Malayan Union dan Perlembagaan Tanah Melayu 1948 ke arah pembinaan negara dan
bangsa
Aras
1
§ Menyatakan
ciri-ciri Gagasan Malayan Union 1946
§ Menceritakan penentangan
orang Melayu terhadap Malayan Union
§ Menyenaraikan
bantahan orang
§ Melayu, Raja-raja
Melayu dan sokongan orang dagang kepada Malayan Union
§ Menyenaraikan isi-isi perjanjian Persekutuan 1948
§ Menyenaraikan
tokoh-tokoh yang terlibat dalam proses membentuk Persekutuan Tanah Melayu
1948
§ Menyenaraikan
langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948
Aras
2
§ Menghuraikan isi-isi
perjanjian Malayan Union 1946
§ Menghuraikan sebab-sebab
penentangan orang Melayu dan sokongan orang dagang kepada Malayan Union
§ Menghuraikan
langkah-langkah pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948
§ Membincangkan
peranan tokoh-tokoh utama dalam proses pembentukan Persekutuan Tanah Melayu
1948
Aras 3
§ Menghubungkaitkan
Malayan Union 1946 dengan pembinaan negara dan bangsa
§ Menganalisis kepentingan
Malayan Union 1946 kepada politik orang Melayu
§ Menghuraikan kepentingan
Persekutuan Tanah Melayu 1948 dalam
pembentukan negara dan bangsa
§ Menghubungkaitkan
perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dengan Perjanjian Merdeka 1957
|
Gagasan
Malayan Union
Jus Soli
|
Menghuraikan
Menghubungkait
Menganalisa
|
Simulasi:
Demontrasi
menentang Malayan Union 1946 oleh orang Melayu
Perbincangaan
Kumpulan:
Ciri-ciri
Malayan Union
Lawatan Kelas:
Perpustakaan
Negeri untuk mencari bahan tentang Malayan Union 1946 sebagai tambahan kepada
buku teks
Latihan individu:
Menulis
esei pendek tentang parti-parti yang menentang dan menyokong Malayan Union
1946
Kuiz:
Malayaan
union 1946
Perbincangan Kelas:
Membincangkan
upacara menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada 21 Januari
1948
|
Berbangga
sebagai rakyat Malaysia
§
Menghormati raja dan pemimpin
Bersemangat
kekitaan
§
Menjalin semangat bersatu-padu dan berharmoni
Berdisiplin
dan berbudi pekerti
§
Bertindak dengan wajar
Bersemangat
setia negara
§
Bersedia berkorban untuk negara dan bangsa
Berusaha
dan produktif
§
Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha
pembangunan
|
1. Kertas Mahjong
2. OHP
3. Grafik
|
|||||||
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL 1 (23– 31 MAC 2013)
|
||||||||||||||
13
(01.04.13)
–
(05.04.13)
|
e. Kemunculan negara
yang berdaulat 31 Ogos 1957
i. Sistem Ahli
ii. Pakatan Murni
iii. Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu 1957
iv. Pergerakan politik di
Sarawak dan Sabah
|
Memahami usaha-usaha ke arah
kemnculan negara dan bangsa yang berdaulat
Aras
1
§
Menyatakan maksud Sistem ahli
§
Menyatakan hasil Pakatan Murni
§ Menyatakan syarat perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu 1957
§ Menceritakan pergerakan
politik di Sarawak dan Sabah
Aras
2
§ Menghuraikan
kepentingan Sistem Ahli
§ Menghuraikan
kepentingan Pakatan Murni
§ Menjelaskan usaha ke arah
kemerdekaan negara
§ Menjelaskan senario
pergerakan politik di Sabah dan Sarawak
Aras
3
§ Menghubungkaitkan
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 dengan kedaulatan negara dan bangsa
§ Membincangkan
kepentingan kemunculan pergerakan politk di Sarawak dan Sabah
|
Pakatan
Murni
Kemerdekaan
Kedaulatan
Pemasyhuran
Pengisytiharan
|
Menceritakan
Menghuraikan
Membincang
Menghubungkait
|
Kajian Dokumen:
Pengisytihatan
kemerdekaan di Melaka
Lawatan:
Memorial
Tunku Abdul Rahman Putra
Tayangan Video:
Detik-detik
pengisytiharan kemerdekaan 1957
Simulasi:
Unsur
toleransi pakatan murni dilaksanakan dalam kelas
|
Bertoleransi
bermuafakat untuk kepentingan negara
§
Mengamalkan sikap bertolak aansur
Memartabatkan
bangsa dan kedaulatan negara
§
Menghargai kedaulatan negara
|
OHP
Transparensi
Dokumen
Kemerdekaan
|
|||||||
14 – 15
(08.04.13)
-
(19.04.13)
|
f. Pembentukan
Malaysia 16 Sept. 1963
i. Idea pembentukan
Malaysia
ii. Reaksi terhadap
pembentukan Malaysia
- Dalam negara
- Negara-negara luar
iii.
Perjanjian Malaysia 1963
|
Aras
1
§ Menyatakan idea
pembentukan gagasan Malaysia
§ Menyenaraikan
sebab pembentukan Malaysia
§ Menyatakan reaksi
dalam negara terhadap pembentukan Malaysia
§ Menyatakan reaksi
negara-negara luar terhadap pembentukan Malaysia
§ Menyenaraikan
syarat perjanjian Malaysia 1963
Aras
2
§ Menghuraikan
sebab-sebab pembentukan Malaysia
§ Menyusun secara
kronologi peristiwa pembentukan Malaysia
§ Menjelaskan reaksi
negara luar terhadap pembentukan Malaysia
Aras
3
§ Menganalisis usaha
pemimpin negara menangani reaksi luar bagi mengekalkan negara Malaysia yang
berdaulat
|
Gagasan
Konfrantasi
|
Menyenarai
Menghuraikan
Menyusun
Menganalisis
|
Simulasi:
Pengisytiharan
kemerdekaan
Kajian Dokumen:
Perjanjian
Persekutuan 1957
Kajian Gambar:
Pengisytiharan
kemerdekaan
Lawatan:
Muzium
dan arkib
Kajian Gambar:
Peristiwa
pmbentukan Malaysia
Perbincangan
Kumpulan:
Reaksi
negara-negara luar terhadap pembentukan Malaysia
|
|
|
|||||||
16
(22.04.13)
-
(26.04.13)
|
11.2 Sistem pemerintahan dan pentadbiran negara
selepas merdeka
a. Ciri-ciri
Demokrasi Berparlimen
i. Perlembagaan
ii. Raja
Berperlembagaan
iii. Badan pemerintah
iv. Pilihanraya
v. Parti politik
|
Aras
2
§ Menjelaskan
ciri-ciri Demokrasi Berparlimen
§ Menjelaskan
kepentingan perlembagaan
§ Menjelaskan proses
pindaan perlembagaan
§ Membandingkan
fungsi badan-badan pemerintah
§ Menghuraikan
proses pilihanraya
§ Menggalurkan
perkembangan parti politik di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah selepas Perang
Dunia Kedua sehingga tahun 1963
Aras
3
§ Menjelaskan
kepentingan pindaan perlembagaan
§ Merasionalkaan
perlembagaan memperuntukan perkara-perkara yang tidak boleh dipersoalkan
§ Mewajarkan peranan
rakyat dalam menentukan pemerintahan negara
|
Pilihanraya
Badan
Pelaksana
Badan
Kehakiman
Badan
Perundangan
Dewan
Negara
Dewan
Rakyat
Ordinan
Enakmen
Akta
|
|
Pengurusan Grafik:
Perkembangan
parti-parti politik di Tanah Melayu,Sabah dan Sarawak
|
Kedaulatan
undang-undang
§
Patuh kepada peraturan dan undang-undang
Kepimpinan
melalui teladan
§
Bertanggungjawab dalam kepimpinan
Pilihanraya
penting dalam sistem demokrasi
§ Menunaikan hak dan
tanggungjawab
|
Dokumen
Pelembagaan
Grafik
OHP
Gambar
|
|||||||
17
(29.04.13)
-
(03.05.13)
|
b. Kerajaan
Persekutuan
i. Kerajaan Pusat
ii. Kerajaan Negeri
|
Memahami bidang kuasa
Kerajan Pusat dan Kerajaan Negeri
Aras
1
§ Menyatakan
kerajaan persekutuan
§ Menyatakan senarai kuasa
kerajaan pusat dan kerajaan negeri
§ Menyatakan bidang
kuasa senarai bersama
Aras
2
§ Menghuraikan
bidang kuasa kerajaan pusat, kerajaan negeri dan senarai bersama
Aras
3
§ Menghuraikan
kepentingan kerjasa-ma kerajaan pusat dan kerajaan negeri bagi mewujudkan
sebuah kerajaan persekutuan yang kukuh
§ Merasionalkan
kepentingan pembahagian kuasa
|
Kerajaan
Persekutuan
Kerajaan
Pusat
Kerajaan
Negeri
Senarai
Bersama
|
Menghuraikan
Merasionalkan
|
Pengurusan Grafik:
Bidang
kuasa kerajaan pusat,bidang kuasa kerajaan negeri dan senarai bersama
|
Persefahaman
dalam kerajaan Persekutuan menjamin kesejahteraan negara
§
Mengamalkan sikap bermuafaakat
§
Kekayaan negara dinikmaati bersama
|
1. Dokumen
Perlembagaan
2. Grafik
|
|||||||
|
c. Lambang-lambang
negara
i. Jata Negara
ii. Bendera Kebangsaan
iii. Lagu Kebangsaan
|
Memahami kepentingan
memartabatkan lambang-lambang negara
Aras
1
§ Menyenaraikan
lambang-lambang negara
§ Menyatakan makna yang
terdapat pada lambang-lambang negara
Aras
2
§ Mentafsir lirik
lagu kebangsaan
§ Menghuraikan
fungsi lambang-lambang negara
Aras
3
§ Mengaplikasikan cara-cara
menghormati lambang-lambang negara
§ Menganalisis peranan
lambang-lambang negara ke arah jati diri bangsa Malaysia
|
Setia
negara
Jati
diri
Jata
|
Mentafsir
Mengaplikasi
Menganalisis
|
Buku Skrap:
Lambang-lambang
negara dan tafsirannya
Menghasilkan mural:
Lambang-lambang
negara
Simulasi:
Menyanyikan
lagu kebangsaan dan menaikkan bendera Jalur Gemilang
|
Lambang
negara simbol kedaulatan
§ Menghormati dan
menghayati lambang-lambang negara
§
Memartabatkan lambang-lambang negara
Jati
diri bangsa kita
§
Bersikap jati diri
|
1. Bendera
2. Kaset lagu kebangsaan
|
|||||||
18 - 19
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN (08 – 24 MEI 2013)
|
|||||||||||||
CUTI PERTENGAHAN
TAHUN (25 MEI 2013 – 09 JUN 2013)
|
||||||||||||||
20 – 21
(10.06.13)
–
(21.06.13)
|
11.3 Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan
a. Pembangunan
Ekonomi
i. Rancangan Lima Tahun
- Rancangan Malaya
Pertama
- Rancangan
Malaya Kedua
- Rancangan
Malaysia Pertama
- RM Kedua
- RM Ketiga
- RM Keempat
- RM Kelima
ii. Dasar-dasar Pembangunan Ekonomi Negara
- Dasar Pertanian
Negara
- Dasar Penswastaan
- Dasar
Pensyarikatan
- Dasar Hala Cara
Baru
- Dasar Peningkatan
Daya Pengeluaran Negara
- Dasar Kependudukan
|
Menilai rancangan-rancangan
pembangunan ekonomi untuk kesejahteraan rakyat
Aras
1
§ Menyenaraikan
rancangan pembangunan ekonomi negara
§ Menyatakan
matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Rancangan Lima Tahun
§ Menyatakan
dasar-dasar ekonomi negara
Aras
2
§ Menghuraikan
matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Rancangan Lima Tahun
§ Mengelaskan
objektif, matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam dasar Ekonomi Baru
§ Menjelaskan dasar-dasar
Pembangunan Ekonomi Negara
Aras
3
§ Membincangkan kejayaan Dasar Ekonomi Baru(DEB) kearah
perpaduan dan kesejahteraan rakyat
|
Persyarikatan
Penswastaan
|
Menyenarai
Menghuraikan
Membincangkan
|
Kajian Teks:
Rancangan
Ekonomi Lima Tahun
Pengurusan Grafik:
Dasar
pembangunan ekonomi negara
Lawatan:
Memorial
Tun Abdul Razak,
HICOM,MARA,
FELDA
Projek:
Menghasilkan
biografi Tun Abdul Razak
|
Kekayaan
negara dinikmati bersama
§
Bersikap berdikari
Kejituan
perancangaan menjamin kesejahteraan rakyat
§
Tabah menghadapi cabaran
|
Grafik
OHP
Dokumen
|
|||||||
22
(24.06.13)
-
(28.06.13)
|
b. Pembangunan dan
perpaduan bangsa
i. Rukun Negara
ii. Dasar Pendidikan
Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
iii. Akta Bahasa
Kebangsaan
iv. Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
v. Sukan untuk
perpaduan
|
Memahami usaha-usaha ke arah
pembangunan dan perpaduan bangsa
Aras
1
§ Menyenaraikan usaha ke
arah pembangunan daan perpaduan bangsa
§ Melafazkan
prinsip-prinsip Rukun Negara
§ Menyatakan
langkah-langjkah ke arah pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan
§ Menyatakan
kaandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
§ Menyatakan kandungan
penggubalan Akta Bahasa Kebangsaan
§ Menyatakan
prinsip-prinsip Dasar Kebudayaan Kebaangsaan
§ Menyatakan
kepentingan sukan untuk perpaduan
Aras
2
§ Menghuraikan
kepentingan prinsip- prinsip Rukun Negara
§ Menjelaskan
kepentingan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
§ Menjelaskan
peranan bahasa Kebangsaan,Kebudayaan Kebangsaan dan sukan ke arah membentuk
perpaduan
§ Menghuraikan
langkah-langkah ke arah memartabatkan Bahasa Melayu
Aras
3
§
Mengupas prinsip-prinsip Rukun Negara sebagai
ideologi ke arah perpaduan
|
|
Menyatakan
Menghuraikan
Mengupas
|
Simulasi:
Melafazkan
ikrar Rukun Negara
Perbincangan
Kumpulan:
Mentafsir
prinsip Rukun Negara
Pengurusan grafik:
Langkah-langkah
kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan
Lawatan:
Institusi
pengajian tinggi
Dewan
Bahasa dan Pustaka
Kajian teks:
Dasar
Pelajaran Kebangsaan
Membahaskan slogan “Malaysia
Boleh” ke arah pembentukan perpaduan
|
Kepimpinan
berwawasan
§
Berbangga dengan pemimpin berwibawa
Berdaya
saing untuk kemajuan
§
Tabah menghadapi cabaran
|
Grafik
OHP
Transparensi
Dokumen
|
|||||||
|
11.4 Malaysia ke arah negara maju
a. Wawasan 2020
- idea dan konsep
- Sembilan cabaran
utama
|
Memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa
depan ke arah negara maju
Aras
1
§ Menyatakan
matlamat Wawasan 2020
§ Menyenaraikan
sembilan cabaran Wawasan 2020
§ Menyatakan usaha-usaha
untuk mencapai Wawasan 2020
Aras
2
§ Menghuraikan
sembilan cabaran Wawasan 2020
§ Menjelaskan
usaha-usaha yang diambil untuk mencapai matlamat Wawasaan 2020
Aras
3
§ Membincangkan
strategi Malaysia dalam menghadapi cabaran masa kini
§ Membincangkan
tanggungjawab murid dalam merealisasikan Wawasan 2020
|
Globalisasi
|
Menghuraikan
Membincangkan
Mencetus
idea
|
|
|
Transparensi
Bahan
Teks
|
|||||||
23 – 24
(01.07.13)
–
(12.07.13)
|
12. MALAYSIA DAN KERJASAMA
ANTARA
BANGSA
12.1
Konflik Antarabangsa
a. Perang Dunia
Pertama dan Perang Dunia Kedua
|
Aras
2
§
Membandingkan sebab Perang Dunia Pertama dan Perang
Dunia Kedua
§ Menghuraikan kesan
Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
§ Menghuraikan sebab-sebab
kegagalan Liga Bangsa
Aras
3
§
Menghubungkaitkan kesan perang dunia Pertama dengan
tercetus Perang Dunia Kedua
§
Menganalisis implikasi perang dunia terhadap
keamanan dan kesejahteraan sejagat
|
|
|
Bercerita:
Perang
Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua
Melabel peta:
Lokasi
negara-negara terlibat
|
Pesefahaman
membawa keharmonian sejagat
§
Bersatu padu dan berharmoni
Kepatuhan
kepada undang-undang membawa kesejahteraan
§ Menghormati kedaulatan
negara-negara yang merdeka
§
Bersikap adil dan bertimbang rasa
§
Mematuhi peraturan dan undang-undang
|
Video
OHP
Peta
dunia
|
|||||||
|
|
Memahami sebab-sebab
berlakunya kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin
Aras
1
§ Menyatakan maksud
Blok Dunia
§ Menyatakan maksud
Perang Dingin
§ Menyenaraikan
sebab pembentukan Blok Dunia
§ Menyenaraikan
negara-negara yaang tergolong dalam Blok Dunia
§ Menyenaraikan
sebab berlakunya Perang Dingin
Aras
2
§ Menghuraikan sebab
berlaku perang Dingin
§ Menghuraikan kesan
Perang dingin terhadap kemunculan negara dunia ketiga
Aras
3
·
Menghubungkaitkan kesan Perang dingin terhadap
rantau Asia Tenggara
|
Blok Dunia
Tabir Besi
Perang
dingin
Ideologi
Negara
Dunia Ketiga
Kapitalisme
Komunisme
|
Membezakan
Menghubungkait
|
Pengurusan Grafik:
Perbandingaan
ideologi Komunisme dengan Kapitalisme
Peta Minda:
Sebab dan
kesan Perang Dingin
|
|
|
|||||||
|
12.2 Peranan dan
Sumbangan Malaysia dalam pertubuhan
antarabangsa
a. Dasar luar
Malaysia
i. Asas penggubalan
ii. Kepentingan dasar
luar Malaysia
iii. Perkembangan dasar
luar Malaysia
|
Memahami dasar luar Malaysia
Aras
1
§ Menyatakan dasar
luar Malaysia
§ Menyatakan asas
penggubalan dasar luar Malaysia
§ Menyenaraikan
kepentingan dasar luar Malaysia
§ Menyatakan
perkembangan dasar luar Malaysia
Aras
2
§ Menghuraikan asas-asas
yang mempengaruhi penggubalan dasar luar Malaysia
§ Membincangkan
perkembangan dasar luar Malaysia selepas merdeka
Aras
3
§
Merasionalkan sebab perubahan dasar luar dari
pro-Barat kepada dasar berkecuali
§
Menjelaskan kepentingan hubungan luar
|
Dasar
Luar
Hubungan
diplomatik
Pro-barat
Dasar
Berkecuali
|
Menerangkan
Mmbincangkan
|
Membina peta
minda:
Asas
penggubalan dasar luar
Perbincangan:
Kepentingan
dasar luar negara
|
Malaysia
menyinari pentas dunia
§ Bangga sebagai
rakyat Malaysia
§ Bekerjasama dalam
mengekalkan keamanan dunia
|
OHP
Peta
Minda
|
|||||||
25 – 26
(15.07.13)
-
(26.07.13)
|
b. Malaysia dalam
pertubuhan antarabangsa
i. Komanwel
ii. Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu
iii. Pertubuhan Negara
Berkecuali
iv. Negara-negara
Selatan
v. Pertubuhan
Persidangan Islam (OIC)
|
Memahami peranan dan sumbangan Malaysia di peringkat antarabangsa
Aras
1
§ Menyatakan maksud
pertubuhan antarabangsa
§ Menyatakan penubuhan
pertubuhan antaarabangsa dan matlamatnya
§ Menyenaraikan pertubuhan
antarabngsa yang dianggotai oleh Malaysia
§ Menyatakan peranan
dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
§ Menyenaraikan
tokoh-tokoh Malaysia yang menyinari pentas dunia
|
Kuasa
veto
Komanwel
|
Menghuraikan
Menjelaskan
|
Perbincangan
kumpulan:
Peranan
dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
Kajian Dokumen:
Isi
kandungan Perisytiharan Langkawi
|
Malaysia
negara kita
§
Bersefahaman dan bermuafakat
§
Tabah menghadapi cabaran
§
Semangat kejiranan
|
OHP
Kertas
Mahjong
Grafik
|
|||||||
|
|
Aras
2
§ Menghuraikan
peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
§ Menjelaskan faedah
yang diperolehi Malaysia sebagai ahli pertubuhan antarabangsa
Aras
3
§ Membuktikan
keberkesanan peranan Malaysia di peringkat antarabangsa
|
|
|
Pengurusan Grafik:
Faedah
Malaysia sebagai anggota pertubuhan antarabangsa
Bibliografi:
Sumbangan
Perdana Menteri di peringkat antarabangsa
|
Keprihatinan
Malaysia ke arah kesejahteraan sejagat
§
Peka terhadap isu-isu antarabangsa
|
|
|||||||
|
c. Malaysia dalam
pertubuhan serantau
i. ASA
ii. MAPHILINDO
iii. ASEAN
|
Memahami peranan dan
sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau
Aras
1
§ Menyatakan maksud
pertubuhan serantau
§ Menyatakan
pertubuhan yang dianggotai oleh Malaysia di peringkat serantau
§ Menyatakan tujuan
penubuhan ASA, MAPHILINDO dan ASEAN
§ Menyenaraikan
peranan dan sumbagan Malaysia dalam pertubuhan serantau
§ Menyatakan faedah
yang diperolehi Malaysia sebagai anggota pertubuhan serantau
Aras
2
§ Menjelaskan tujuan dan
pencapaian ASA, MAPHILINDO dan ASEAN
§ Menghuraikan peranan tokoh Malaysia sebagai penjana idea
dalam pertubuhan serantau
§ Menjelaskan faedah yang
diperolehi oleh Malaysia sebagai anggota ASEAN
|
ZOPFAN
SERANTAU
|
Menghuraikan
Menghubungkait
|
Pengurusan Grafik:
Penubuhan
dan matlamat pertubuhan serantau
Kajian peta:
Negara
anggota ASEAN
Keratan akhbar:
Mengumpul
maklumat mengenai peranan dan sumbangan Malaysia dalam ASEAN
Pengurusan Grafik:
Perkembangan
keanggotaan ASEAN
|
Malaysia
tanah airku
§
Bersedia menghadapi cabaran
§
Berbangga menjadi rakyat Malaysia
|
OHP
Kertas
Mahjong
Keratan
Akhbar
|
|||||||
|
|
Aras
3
§ Menjelaskan peranan
tokoh Malaysia sebagai penjana idea
dalam pertubuhan serantau
§ Menghubungkaitkan ZOPFAN
dengan keamanan dan kestabilan serantau
|
|
|
|
|
|
|||||||
27 – 28
(29.07.13)
-
(06.08.13)
|
d. Cabaran dan masa
depan
(ICT, K-Ekonomi dan K-Society )
|
Memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa
depan ke arah negara maju
Aras
1
§ Menyatakan maksud
globalisasi
§ Menyatakan maksud
ICT, K-Ekonomi dan K-Society
§ Menyatakan kepentingan
penggunaan ICT, K-Ekonomi dan K-Society dalam era globalisasi
Aras
2
§ Menghuraikan
kepentingan ICT, K-Ekonomi dan K-Society dalam era globalisasi
§ Menjelaskan
langkah-langkah Malaysia menghadapi globalisasi
Aras
3
§ Menghubungkaitkan
globalisasi terhadap Malaysia dari aspek ekonomi, sosial dan politik
|
Globalisasi
ICT
K-Ekonomi
K-Society
|
Menghuraikan
Menghubungkait
|
Perbincangan kumpulan:
- Kepentingan menguasai ICT, K-Ekonomi,
K-Society
- Kesan-kesan globalisasi
|
Negara
kita tanggungjawab kita
§
Merealisasikan Wawasan 2020
Kreatif
dan inovatif
§
Mampu mereka cipta
|
Kertas
Mahjong
|
|||||||
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL 2 (07 – 18 OGOS 2013)
|
||||||||||||||
29
(19.08.13)
-
(23.08.13)
|
ULANGKAJI
STRATEGIK SPM
|
|||||||||||||
30 - 31
(26.08.13)
-
(06.09.13)
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM (26 OGOS 2013 – 06 SEPTEMBER
2013)
|
|||||||||||||
32 – 40
(09.09.13)
-
(08.11.13)
|
LATIHAN STRATEGIK
SPM
* Soalan Peperiksaan
Percubaan Negeri-Negeri di Malaysia
|
|||||||||||||
41
(11.15.13)
|
PEPERIKSAAN SIJIL
PELAJARAN MALAYSIA 2013
|
|||||||||||||
CUTI AKHIR TAHUN (16
NOVEMBER 2013 - 31 DISEMBER 2013)
PEPERIKSAAN SIJIL
PELAJARAN MALAYSIA 2013
|
||||||||||||||
No comments:
Post a Comment