RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012
MINGGU 25 (18 Jun 2012 – 22 Jun 2012)
TARIKH | 18 JUN 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K10 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Konsep Khalifah Syarat dan Cara Pemilihan Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep khalifah dari segi maksud. -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan maksud khalifah -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 70% pelajar yang memberi kerjasama semasa proses P&P dijalankan. -30% lagi masih tidak memberi kerjasama kepada guru. |
TARIKH | 18 JUN 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Konsep Khalifah Syarat dan Cara Pemilihan Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep khalifah dari segi maksud. -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan maksud khalifah -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 80% pelajar yang memberi kerjasama semasa proses P&P dijalankan. -20% lagi masih tidak memberi kerjasama kepada guru. |
TARIKH | 18 JUN 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4S2 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Konsep Khalifah Syarat dan Cara Pemilihan Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep khalifah dari segi maksud. -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan maksud khalifah -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 19 JUN 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15 -9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Tugas Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang tugas-tugas seorang khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan tugas-tugas seorang khalifah. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 60% pelajar yang boleh menjawab soalan latihan pengukuhan dengan baik. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih daripada guru. |
TARIKH | 19 JUN 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | BAB 1 : KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN MALAYSIA |
SUB TAJUK | Cadangan Pembentukan Malaysia Langkah-Langkah ke Arah Pembentukan Malaysia |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang cadangan pembentukan Malaysia. Menerangkan tentang langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat tentang cadangan pembentukan Malaysia. Pelajar dapat menerangkan tentang langkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia. |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Sesi soal jawap bersama pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 12 JUN 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K4 |
MASA | 11.30-12.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Konsep Khalifah Syarat dan Cara Pemilihan Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep khalifah dari segi maksud. -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan maksud khalifah -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 20 JUN 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | BAB 1 : KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN MALAYSIA |
SUB TAJUK | Perjanjian Malaysia |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang Perjanjian Malaysia |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dan menerangkan tentang bagaimana proses Perjanjian Malaysia dibentuk. |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Sesi soal jawap bersama pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 20 JUN 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.55-12.05 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Tugas-tugas seorang khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang tugas-tugas seorang khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan tugas-tugas seorang khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 21 JUN 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | BAB 1 : KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN MALAYSIA |
SUB TAJUK | Pengisytiharan Malaysia Doktrin Pengasingan Kuasa |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang proses pengisytiharan Malaysia. Menerangkan tentang konsep doktrin pengasingan kuasa |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dengan jelas bagaimana proses pengisytiharan Malaysia berlaku Memahami tentang konsep doktrin pengasingan kuasa. |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Guru memberi soalan latiha pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 21 JUN 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K4 |
MASA | 9.45-10.20 |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Tugas-tugas Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tugas-tugas seorang khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan tugas-tugas seorang khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 21 JUN 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Latihan Pengukuhan |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah di ajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- -Menguji tahap pemahaman masing-masing terhadap tajuk yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberi oleh guru. |
REFLEKSI | -Hanya 60% yang dapat menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberikan. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih oleh guru. |
TARIKH | 21 JUN 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K9 |
MASA | 12.05-12.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Latihan Pengukuhan |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah di ajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- -Menguji tahap pemahaman masing-masing terhadap tajuk yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberi oleh guru. |
REFLEKSI | -Hanya 60% yang dapat menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberikan. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih oleh guru. |
TARIKH | 22 JUN 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | BAB 1 : KONSEP NEGARA DAN PEMBENTUKAN MALAYSIA |
SUB TAJUK | Latihan Pengukuhan Bab 1 |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah diajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat mengukur tahap pemahaman masing-masing tentang tajuk yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan minggu koperasi |
TARIKH | 15 JUN 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4S2 |
MASA | 8.15- 9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Tugas Khalifah |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang tugas-tugas seorang khalifah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan tugas-tugas seorang khalifah. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | Proses P&P ditangguhkan kerana guru terlibat dengan minggu koperasi. |
No comments:
Post a Comment