RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2012
MINGGU 39 ( 24 Sept – 28 Sept 2012)
TARIKH
|
24 SEPT 2012
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4K4
|
MASA
|
7.05-8.05
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
-Ekonomi
Tradisional
-Ekonomi
Dagangan
-Dasar
British Terhadap Pertanian
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan baik dan lancar.
|
TARIKH
|
24 SEPT 2012
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4K9
|
MASA
|
8.05-9.05
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
-Ekonomi
Tradisional
-Ekonomi
Dagangan
-Dasar
British Terhadap Pertanian
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan baik dan lancar.
|
TARIKH
|
24 SEPT 2012
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4S2
|
MASA
|
10.25-10.55
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
-Ekonomi
Tradisional
-Ekonomi
Dagangan
-Dasar
British Terhadap Pertanian
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan baik dan lancar.
|
TARIKH
|
25 SEPT 2012
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
4K9
|
MASA
|
8.15 -9.25
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
Kesan-kesan
Dasar Ekonomi
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Mengenal
pasti kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses P&P
berjalan dengan baik dan lancar.
|
TARIKH
|
25 SEPT 2012
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
6RK4
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN AM
|
TAJUK
|
BAB 13: KEMENTERIAN DAN JABATAN
KEMENTERIAN
|
SUB TAJUK
|
Kementerian
Senarai Kementerian
Ibu Pejabat Kementerian
Ketua Setiausaha Kementerian
Jabatan-jabatan
Jabatan-Jabatan Penting dalam
Kementerian
|
BBM
|
Buku rujukan Teks –Pra U STPM
Longman
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan dan menerangkan kepada
pelajar tentang :
-Kementerian
-Senarai Kementerian
-Ibu Pejabat Kementerian
-Ketua Setiausaha Kementerian
-Jabatan-jabatan
-Jabatan-Jabatan Penting dalam
Kementerian
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat
memahami :
-Kementerian
-Senarai Kementerian
-Ibu Pejabat Kementerian
-Ketua Setiausaha Kementerian
-Jabatan-jabatan
-Jabatan-Jabatan Penting dalam
Kementerian
|
AKTIVITI
|
-Guru memberi nota-nota penting
kepada pelajar.
-Guru memberi penerangan kepada
pelajar.
-Sesi soal jawap bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
- Semua pelajar memberi tumpuan dan
kerjasama yang baik kepada guru.
|
TARIKH
|
25 SEPT 2012
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
4K10
|
MASA
|
11.30-12.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
-Ekonomi
Tradisional
-Ekonomi
Dagangan
-Dasar
British Terhadap Pertanian
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kegiatan ekonomi tradisional dan ekonomi moden di Tanah Melayu
-Menghuraikan
dasar British terhadap undang-undang berhubung tanah dan pekebun kecil di Tanah
Melayu, Sabah dan Sarawak
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan baik dan lancar.
|
TARIKH
|
26 SEPT 2012
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
6RK4
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN AM
|
TAJUK
|
BAB 14 : PERBADANAN AWAM
|
SUB TAJUK
|
Perbadanan Awam (GLC)
Fungsi –fungsi Perbadanan Awam
Perbezaan Jabatan, Badan Berkanun
dan Badan Tidak Berkanun
|
BBM
|
Buku rujukan Teks –Pra U STPM
Longman
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan dan menerangkan kepada
pelajar tentang :-
Perbadanan Awam (GLC)
Fungsi –fungsi Perbadanan Awam
Perbezaan Jabatan, Badan Berkanun
dan Badan Tidak Berkanun
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat
memahami tentang :-
Perbadanan Awam (GLC)
Fungsi –fungsi Perbadanan Awam
Perbezaan Jabatan, Badan Berkanun
dan Badan Tidak Berkanun
|
AKTIVITI
|
-Guru memberi nota-nota penting
kepada pelajar.
-Guru memberi penerangan kepada
pelajar.
-Sesi soal jawap bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
- Semua pelajar memberi tumpuan dan
kerjasama yang baik kepada guru.
|
TARIKH
|
26 SEPT
2012
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
4K4
|
MASA
|
10.55-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
Kesan-kesan
Dasar Ekonomi
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Mengenal
pasti kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara
|
AKTIVITI
|
-Guru memberi nota-nota penting
kepada pelajar.
-Guru memberi penerangan kepada
pelajar.
-Sesi soal jawap bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan lancar dan baik
|
TARIKH
|
26 SEPT
2012
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
4K10
|
MASA
|
12.05-12.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 10:
DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
|
SUB TAJUK
|
Kesan-kesan
Dasar Ekonomi
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
-Mengenal
pasti kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat :-
-Menerangkan
kesan-kesan dasar British terhadap ekonomi negara
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru.
-Soal
jawab bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
-Proses
P&P berjalan dengan lancar dan baik
|
TARIKH
|
27 SEPT 2012
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
6RK4
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN AM
|
TAJUK
|
BAB 15 : KERAJAAN NEGERI
|
SUB TAJUK
|
Ketua Negeri
Raja/Sultan /Yang di-Pertuan Besar
Yang di Pertua Negeri
Ketua Menteri/ Menteri Besar
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
Jawatankuasa Penyelarasan
Sumber Kewangan Kerajaan Negeri
|
BBM
|
Buku rujukan Teks –Pra U STPM
Longman
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan dan menerangkan kepada
pelajar tentang :
-Ketua Negeri
-Raja/Sultan /Yang di-Pertuan Besar
-Yang di Pertua Negeri
-Ketua Menteri/ Menteri Besar
-Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
-Jawatankuasa Penyelarasan
-Sumber Kewangan Kerajaan Negeri
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat
memahami :
-Ketua Negeri
-Raja/Sultan /Yang di-Pertuan Besar
-Yang di Pertua Negeri
-Ketua Menteri/ Menteri Besar
-Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
-Jawatankuasa Penyelarasan
-Sumber Kewangan Kerajaan Negeri
|
AKTIVITI
|
-Guru memberi nota-nota penting
kepada pelajar.
-Guru memberi penerangan kepada
pelajar.
-Sesi soal jawap bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
- Semua pelajar memberi tumpuan dan
kerjasama yang baik kepada guru.
|
TARIKH
|
27 SEPT 2012
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
4K9
|
MASA
|
12.05-12.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
ULANGKAJI
|
SUB TAJUK
|
BAB 6
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
Menguji
tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah diajar
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
cuba mengingat kembalik tajuk yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
Latihan
Esei
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
28 SEPT 2012
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
6RK4
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN AM
|
TAJUK
|
BAB 15 : KERAJAAN NEGERI
|
SUB TAJUK
|
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
Setiausaha Kerajaan Negeri
Jabatan Negeri
Perbadanan Awam Negeri
Pejabat Kerajaan Persekutuan
Peringkat Negeri
Peringkat Pentadbiran Negeri
Semenanjung,Sabah dan Sarawak
Perluasan Kuasa Kerajaan Persekutuan
terhadap Kuasa Kerajaan Negeri
Penyelarasan antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajan Negeri
|
BBM
|
Buku rujukan Teks –Pra U STPM
Longman
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan dan menerangkan kepada
pelajar tentang :
-Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
-Setiausaha Kerajaan Negeri
-Jabatan Negeri
-Perbadanan Awam Negeri
-Pejabat Kerajaan Persekutuan
Peringkat Negeri
-Peringkat Pentadbiran Negeri
Semenanjung,Sabah dan Sarawak
-Perluasan Kuasa Kerajaan
Persekutuan terhadap Kuasa Kerajaan Negeri
-Penyelarasan antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajan Negeri
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat
memahami :
-Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
-Setiausaha Kerajaan Negeri
-Jabatan Negeri
-Perbadanan Awam Negeri
-Pejabat Kerajaan Persekutuan
Peringkat Negeri
-Peringkat Pentadbiran Negeri
Semenanjung,Sabah dan -Sarawak
-Perluasan Kuasa Kerajaan
Persekutuan terhadap Kuasa Kerajaan Negeri
-Penyelarasan antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajan Negeri
|
AKTIVITI
|
-Guru memberi nota-nota penting
kepada pelajar.
-Guru memberi penerangan kepada
pelajar.
-Sesi soal jawap bersama pelajar.
|
REFLEKSI
|
- Semua pelajar memberi tumpuan dan
kerjasama yang baik kepada guru.
|
TARIKH
|
28 SEPT 2012
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
4S2
|
MASA
|
9.40-10.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
ULANGKAJI
|
SUB TAJUK
|
BAB 6
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
Menguji
tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah diajar
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
cuba mengingat kembalik tajuk yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
Latihan
Esei
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
28 SEPT 2012
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
4K10
|
MASA
|
10.40-11.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
ULANGKAJI
|
SUB TAJUK
|
BAB 6
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 4
Buku
rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi
|
OBJEKTIF P& P
|
Menguji
tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah diajar
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
cuba mengingat kembalik tajuk yang telah dipelajari.
|
AKTIVITI
|
Latihan
Esei
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment