RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2013
MINGGU
6 (4 Feb -8 Feb 2013)
TARIKH
|
4 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Graf Garis
Kompaun
|
BBM
|
Nota
Pembelajaran Local Publications
Kertas
Graf
|
OBJEKTIF P& P
|
Mengetahui
dan melakarkan teks bukan linear
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Perbincangan
Latihan
|
REFLEKSI
|
Objektif
dapat dicapai
Proses P
&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
4 FEBRUARI
2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4S3
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Perkembangan
diri yang seimbang
-Mengawal
Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
|
BBM
|
Buku
Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
-Pendedahan
pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan
kepentingan perkembangan diri
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan sivik
·
Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan
perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·
Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke
arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·
Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
|
AKTIVITI
|
-Mengadakan sesi
sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara
untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian
tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang
seimbang
|
REFLEKSI
|
-Pelajar
memahami tajuk yang diajar oleh guru.
-Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
4 FEBRUARI
2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
10.55-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang
Dunia
Kedua
2.2.1
Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Menyatakan
faktor-faktor pemangkin Nasionalisme
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Latihan
bertulis
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Kesepakatan
Dalam Perjuangan
-Hidup bersatu padu
-Sedia
mempertahankan maruah bangsa
|
ISTILAH/KONSEP
|
Gerakan
Islah, Kaum Tua, Kaum Muda.
|
REFLEKSI KENDIRI
|
100%
objektif dicapai. Semua pelajar dapat
menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.
|
TARIKH
|
5 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
9.45-10.20
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang
Dunia
Kedua
2.2.1
Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Menyatakan
faktor-faktor pemangkin Nasionalisme
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Latihan
bertulis
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Kesepakatan
Dalam Perjuangan
-Hidup bersatu padu
-Sedia
mempertahankan maruah bangsa
|
ISTILAH/KONSEP
|
Gerakan
Islah, Kaum Tua, Kaum Muda.
|
REFLEKSI KENDIRI
|
60%
objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan
secara latih tubi bagi menguasai fakta. 40% pelajar masih pasif dan kurang
berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat
yang diberikan.
|
TARIKH
|
5 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
4K6
|
MASA
|
11.30-12.40
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Perkembangan
diri yang seimbang
-Mengawal
Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
|
BBM
|
Buku
Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
-Pendedahan
pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan
kepentingan perkembangan diri
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan sivik
·
Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan
perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·
Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke
arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·
Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
|
AKTIVITI
|
-Mengadakan sesi
sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara
untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian
tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang
seimbang
|
REFLEKSI
|
-Pelajar
memahami tajuk yang diajar oleh guru.
-Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
6 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
4K8
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Perkembangan
diri yang seimbang
-Mengawal
Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
|
SUB TAJUK
|
Buku
Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
|
BBM
|
-Pendedahan
pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan
kepentingan perkembangan diri
|
OBJEKTIF P& P
|
-Pendedahan
pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan
kepentingan perkembangan diri
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan sivik
·
Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·
Menerangkan kepentingan
perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·
Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke
arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·
Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
|
AKTIVITI
|
-Mengadakan sesi
sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara
untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian
tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang
seimbang
|
REFLEKSI
|
-Pelajar
memahami tajuk yang diajar oleh guru.
-Proses
P&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
6 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang
Dunia
Kedua
2.2.2 Gerakan Islah dalam Meningkatkan
Minda
Bangsa
2.2.3 Akhbar,Majalah dan Novel : Penggerak
Kesedaran Kebangsaan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Mengenal
pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran
nasionalisme.
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
-Soal
jawab
-Latihan
bertulis (esei dan struktur)
|
BBM
|
Buku teks,
buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menjana idea
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Membudayakan
ilmu dalam kehidupan.
-Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat
yang satu.
-Berfikiran
kreatif
|
ISTILAH/KONSEP
|
Nasionalis,
Pan Islamisme
|
REFLEKSI KENDIRI
|
100%
objektif dicapai. Semua pelajar dapat
menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.
|
TARIKH
|
6 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
11.30-12.40
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Graf Garis
Komponen
|
BBM
|
Nota
Pembelajaran Local Publications
Kertas
Graf
|
OBJEKTIF P& P
|
Mengetahui
dan melakarkan teks bukan linear
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Perbincangan
Latihan
|
REFLEKSI
|
Objektif
dapat dicapai
Proses P
&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
7 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
8.15-9.25
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Dasar Ekonomi
Negara
- Dasar Ekonomi Baru
- Dasar Pembangunan Nasional
- Dasar Wawasan Negara
- Dasar Perindustrian Negara
|
BBM
|
Nota
Pembelajaran Local Publications
Teks Pra
U-STPM Pengajian Am -Longman
|
OBJEKTIF P& P
|
Mengetahui
dan menjana idea
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Pembentangan
Penerangan
Perbincangan
Latihan
|
REFLEKSI
|
Objektif
dapat dicapai
Proses P
&P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
7 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.55
-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang
Dunia
Kedua
2.2.2 Gerakan Islah dalam Meningkatkan
Minda
Bangsa
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Mengenal
pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran
nasionalisme.
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
-Soal
jawab
-Latihan
bertulis (esei dan struktur)
|
BBM
|
Buku teks,
buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menjana idea
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Membudayakan
ilmu dalam kehidupan.
-Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat
yang satu.
-Berfikiran
kreatif
|
ISTILAH/KONSEP
|
Nasionalis,
Pan Islamisme
|
REFLEKSI KENDIRI
|
70%
objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan
secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang
berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat
yang diberikan
|
TARIKH
|
8FEBRUARI 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Bahagian
C-Esei
|
SUB TAJUK
|
Politik
–Wawasan 2020
|
BBM
|
Buku
Teks Longman Pengajian Am
Nota
Pembelajaran dan Lembaran Praktisk Pengajian Am –Local Publications
Slaid
Power Point
|
OBJEKTIF P& P
|
Membincangkan
tentang prasarana di Malaysia
Perkembangan
dan jenis-jenis prasarana di Malaysia
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mencari hubungkait maklumat
Pelajar
dapat menjana idea
|
AKTIVITI
|
Pembentangan
oleh pelajar
Soal
jawab
Penerangan
oleh guru
Latihan
esei
|
REFLEKSI
|
Proses
P& P berjalan dengan lancar.
|
TARIKH
|
1 FEBRUARI 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.55
-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
2: NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA
PERANG DUNIA KEDUA
2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang
Dunia
Kedua
2.2.3 Akhbar,Majalah dan Novel : Penggerak
Kesedaran Kebangsaan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Mengenal
pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran
nasionalisme.
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
-Soal
jawab
-Latihan
bertulis (esei dan struktur)
|
BBM
|
Buku teks,
buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menjana idea
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Membudayakan
ilmu dalam kehidupan.
-Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat
yang satu.
-Berfikiran
kreatif
|
ISTILAH/KONSEP
|
Nasionalis,
Pan Islamisme
|
REFLEKSI KENDIRI
|
70%
objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan
secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang
berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat
yang diberikan
|
No comments:
Post a Comment