RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2011
MINGGU 32 (08 Aug 2011 – 12 Aug 2011)
Tarikh | 08 Aug 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4K7 |
Masa | (8.05-9.05) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | BAB 5 : Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
Sub topik | Nilai 27 : Keistimewaan yang Menyerlah |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi terkenal. - Menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang berupaya. - Bagaimana menjaga perasaan golongan kurang upaya. -Memberi sokongan kepada golongan kurang upaya untuk berdikari. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal .
Perasaan -Menyedari bahawa golongan yang kurang berupaya juga berkebolehan untuk berjaya.
Tingkah laku -Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Pelajar menyalin semua nota yang di berikan. -Hanya 60% pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru. -40 % pelajar perlu diberi perhatian oleh guru. |
Tarikh | 08 Aug 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 6RS |
Masa | 9.25-10.25 |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Sub tajuk | Penyelesaian Masalah Secara Kualitatif dan Kuantitatif |
Objektif | Menetapkan setiap pelajar untuk menjawab satu soalan untuk 1 minit Melatih pelajar menjawab soalan penyelesaian masalah dalam masa 15 -20 minit sahaja. |
Aktiviti | Menjawab soalan latihan yang diberikan |
BBM | Soalan latihan penyelesaian masalah |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | -Hanya 60% pelajar yang dapat menjawab soalan dalam masa yang ditetapkan |
-40% pelajar perlu latihan yang lebih supaya dapat menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan. -Guru perlu memantau lagi cara pelajar menjawab soalan penyelesaian masalah. | |
Tarikh | 08 Aug 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4K4 |
Masa | (10.25-11.25) |
Subjek | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 6 : Cabaran Masa Depan |
Sub Tajuk | Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P&P | Menerangkan kepada pelajar tentang bagaimana membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara dari segi : - Etika kerja -Kualiti kerja -Peningkatan ilmu dan kecekapan -Penyelidikan dan pembangunan -Rasuah sifar -Kebajikan pekerja |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menjelaskan budaya kerja cemerlang. - Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.
Kemahiran Sivik - Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.
Nilai Sivik -Menghayati budaya kerja cemerlang. -Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 08 Aug 2011 |
Hari | Isnin |
Kelas | 4S1 |
Masa | (11.25-11.55) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | BAB 5 : Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia |
Sub topik | Nilai 27 : Keistimewaan yang Menyerlah |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal. - Menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang berupaya. - Bagaimana menjaga perasaan golongan kurang upaya. -Memberi sokongan kepada golongan kurang upaya untuk berdikari. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran - Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal .
Perasaan -Menyedari bahawa golongan yang kurang berupaya juga berkebolehan untuk berjaya.
Tingkah laku -Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Pelajar menyalin semua nota yang di berikan. -Semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru. -Proses P& P berjalan dengan lancar dan baik. |
Tarikh | 09 Aug 2011 |
Hari | Selasa |
Kelas | 4K4 |
Masa | (8.05-9.05) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub topic | Unit 25: Menghormati Hak Wanita |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Mendedahkan kepada pelajar tentang : - Hak wanita yang diperuntukkan dalam undang-undang -Tujuan penggubalan Dasar Wanita Negara. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Menerima dasar wanita negara.
Perasaan -Menyedari pentingnya Dasar Wanita Negara kepada kaum wanita.
Tingkah laku -Mengamalkan nilai hormat kepada hak-hak wanita dan menyokong usaha pihak kerajaan dalam mengangkat martabat wanita. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 09 Aug July 2011 |
Hari | Selasa |
Kelas | 6RS |
Masa | (9.25-10.25) |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Bahagian D: Graf Bar Komponen |
Objektif | Memberi pendedahan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan graf bar komponen Melatih pelajarmenjawab soalan dalam masa yang ditetapkan. |
Aktiviti | Penerangan Menjawab soalan latihan |
BBM | Buku Rujukan Pengajian Am Oxford Fajar. Kertas soalan latihan |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Pelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan latihan yang diberikan Guru perlu melatih pelajar untuk menjawab soalan dalam masa yang ditetapkan. |
Tarikh | 10 Aug 2011 |
Hari | Rabu |
Kelas | 4K7 |
Masa | (7.05-8.05) |
Subjek | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 6 : Cabaran Masa Depan |
Sub topik | Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P&P | Menerangkan kepada pelajar tentang membina budaya kerja yang cemerlang kea rah kemakmuran negara yang merangkumi : - Etika kerja - Kualiti kerja - Peningkatan ilmu dan kecekapan - Penyelidikan dan pembangunan - Rasuah sifar - Kebajikan pekerja |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menjelaskan budaya kerja cemerlang. - Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.
Kemahiran Sivik - Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.
Nilai Sivik -Menghayati budaya kerja cemerlang -Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 10 Aug 2011 |
Hari | Rabu |
Kelas | 4S5 |
Masa | (10.55-11.55) |
Subjek | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 6 : Cabaran Masa Depan |
Sub Topik | Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P& P | Menerangkan kepada pelajar tentang membina budaya kerja yang cemerlang kea rah kemakmuran negara yang merangkumi : - Etika kerja - Kualiti kerja - Peningkatan ilmu dan kecekapan - Penyelidikan dan pembangunan - Rasuah sifar - Kebajikan pekerja |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menjelaskan budaya kerja cemerlang. - Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.
Kemahiran Sivik - Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.
Nilai Sivik -Menghayati budaya kerja cemerlang -Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 11 Aug 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4K4 |
Masa | (8.05-9.05) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub topic | Unit 26 : Pekerja Nadi Negara |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Menerangkan kepada pelajar tentang : - Bagaimana mengenal pasti pihak yang boleh dihubungi untuk melindungi dan memperjuangkan hak pekerja. -Mengetahui hak-hak seorang pekerja. -Menunjukkan cara menghargai dan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. -Menunjukkan sokongan terhadap usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Menyatakan cara-cara bagaimana ketiga-tiga pihak meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.
Perasaan -Menyedari pentingnya peranan pelbagai pihak bagi meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.
Tingkah laku -Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 11 Aug 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4S1 |
Masa | (9.25-10.25) |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub topic | Unit 26 : Pekerja Nadi Negara |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P & P | Menerangkan kepada pelajar tentang : - Bagaimana mengenal pasti pihak yang boleh dihubungi untuk melindungi dan memperjuangkan hak pekerja. -Mengetahui hak-hak seorang pekerja. -Menunjukkan cara menghargai dan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. -Menunjukkan sokongan terhadap usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Menyatakan cara-cara bagaimana ketiga-tiga pihak meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.
Perasaan -Menyedari pentingnya peranan pelbagai pihak bagi meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.
Tingkah laku -Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 11 Aug 2011 |
Hari | Khamis |
Kelas | 4S3 |
Masa | (10.55-11.55) |
Subjek | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
Tajuk | Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat |
Sub Tajuk | Unit 9 : Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4 |
Objektif P&P | Menerangkan kepada pelajar tentang peruntukan utama perlembagaan Malaysia dari aspek : - Bahasa - Agama - Ekonomi - Kewarganegaraan - Hak Asasi : Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik - Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia. - Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai warganegara.
Kemahiran Sivik - Mempertahankan kedaulatan Pelembagaan Malaysia Nilai Sivik -Mentaati Perlembagaan Malaysia. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 12 Aug 2011 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 4K7 |
Masa | 9.40-10.40 |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia |
Sub Topik | Unit 28 : Pengguna Bijak,Masyarakat Sejahtera |
BBM | Nota Bertulis (Kertas Mahjong) Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4 |
Objektif P& P | Menerangkan kepada pelajar tentang : - Mengetahui hak pengguna - Menunaikan tanggungjawab sebagai pengguna -Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti. -Mengambil tindakan yang berlandaskan undang-undang dalam mempertahan hak pengguna. -Mengetahui peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna. |
Hasil Pembelajaran | Pemikiran -Mengetahui hak –hak sebagai pengguna.
Perasaan -Menyedari pentingnya pengguna diberi layanan yang adil.
Tingkah laku -Berusaha mendapat layanan yang adil. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar. Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami. |
Refleksi | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
Tarikh | 12 Aug 2011 |
Hari | Jumaat |
Kelas | 6RS |
Masa | (10.40-11.40) |
Subjek | Pengajian Am Kertas 2 |
Jumlah Pelajar | 9 orang |
Tajuk | Bahagian D: Latihan Pengukuhan Graf Bar Komponen |
Objektif | Melatih pelajar menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan |
Aktiviti | Menjawab soalan latihan graf bar komponen |
BBM | Kertas soalan latihan |
Nilai | Kerjasama dan menghormati |
Refleksi | Proses P&P berjalan dengan lancar . Pelajar dapat menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan. |
No comments:
Post a Comment