RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012
MINGGU 28 (9 July 2012 – 13 July 2012)
TARIKH | 9 JULY 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K10 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep Bani Abbasiyah -Mendedahkan tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan konsep Bani Abbasiyah - Memahami tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 70% pelajar yang memberi kerjasama semasa proses P&P dijalankan. -30% lagi masih tidak memberi kerjasama kepada guru. |
TARIKH | 9 JULY 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep Bani Abbasiyah -Mendedahkan tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan konsep Bani Abbasiyah - Memahami tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 80% pelajar yang memberi kerjasama semasa proses P&P dijalankan. -20% lagi masih tidak memberi kerjasama kepada guru. |
TARIKH | 9 JULY 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4S2 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep Bani Abbasiyah -Mendedahkan tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan maksud khalifah -Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 10 JULY 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15 -9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Memahami tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Hanya 60% pelajar yang boleh menjawab soalan latihan pengukuhan dengan baik. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih daripada guru. |
TARIKH | 10 JULY 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | Bab 2 : Perlembagaan Persekutuan |
SUB TAJUK | Bahasa Kebangsaan (Perkara 152) Takrifan "Melayu " dalam Perlembagaan Persekutuan Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak (Perkara 153) |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan dan menerangkan kepada pelajar tentang : -Bahasa Kebangsaan (Perkara 152) -Takrifan "Melayu " dalam Perlembagaan Persekutuan -Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak (Perkara 153) |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran, pelajar dapat memahami tentang : -Bahasa Kebangsaan (Perkara 152) -Takrifan "Melayu " dalam Perlembagaan Persekutuan -Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak (Perkara 153) |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Sesi soal jawap bersama pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 10 JULY 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K4 |
MASA | 11.30-12.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan konsep Bani Abbasiyah -Mendedahkan tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Menerangkan konsep Bani Abbasiyah - Memahami tentang pembentukan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 11 JULY 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | Bab 2 : Perlembagaan Persekutuan |
SUB TAJUK | Tanah Rizab Orang Melayu (Perkara 89) Bidang Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan) |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan dan menerangkan kepada pelajar tentang : - Tanah Rizab Orang Melayu (Perkara 89) - Bidang Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan) |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran, pelajar dapat memahami tentang : - Tanah Rizab Orang Melayu (Perkara 89) - Bidang Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri (Jadual Kesembilan) |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Sesi soal jawap bersama pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 11 JULY 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.55-12.05 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Memahami tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 12 JULY 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | Bab 2 : Perlembagaan Persekutuan |
SUB TAJUK | Jenis-jenis Suruhanjaya |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan dan menerangkan kepada pelajar tentang : - Jenis – jenis suruhanjaya - Ciri –ciri Suruhanjaya |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran, pelajar dapat memahami tentang : - Jenis –jenis suruhanjaya - Ciri –ciri Suruhanjaya |
AKTIVITI | -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Guru memberi penerangan kepada pelajar. -Guru memberi soalan latiha pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | - Semua pelajar memberi tumpuan dan kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 12 JULY 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K4 |
MASA | 9.45-10.20 |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Memahami tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik |
TARIKH | 12 JULY 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Latihan Pengukuhan |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah di ajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- -Menguji tahap pemahaman masing-masing terhadap tajuk yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberi oleh guru. |
REFLEKSI | -Hanya 60% yang dapat menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberikan. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih oleh guru. |
TARIKH | 12 JULY 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K9 |
MASA | 12.05-12.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | Latihan Pengukuhan |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menguji tahap pemahaman pelajar tentang tajuk yang telah di ajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- -Menguji tahap pemahaman masing-masing terhadap tajuk yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberi oleh guru. |
REFLEKSI | -Hanya 60% yang dapat menjawab soalan latihan pengukuhan yang diberikan. -40% lagi masih memerlukan perhatian yang lebih oleh guru. |
TARIKH | 13 JULY 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 6RK4 |
MASA | 7.05-8.15 |
SUBJEK | PENGAJIAN AM |
TAJUK | Penulisan Esei |
SUB TAJUK | Cara Menghasilkan Esei yang Ideal |
BBM | Buku rujukan Teks –Pra U STPM Longman |
OBJEKTIF P& P | Menerangkan cara –cara untuk menghasilkan esei yang idea dan bagaimana mencari kata kunci. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami bagaimana untuk menghasilkan esei yang idea dan mengetahui cara untuk mencari kata kunci |
AKTIVITI | -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik. |
TARIKH | 13 JULY 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4S2 |
MASA | 8.15- 9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA |
SUB TAJUK | KERAJAAN BANI ABBASIYAH |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4 Sasbadi |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
HASIL PEMBELAJARAN | Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :- - Memahami tentang sumbangan Bani Abbasiyah |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi soalan latihan pengukuhan kepada pelajar. |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan lancar. |
No comments:
Post a Comment