RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2013
MINGGU
14 (1 April -5
April 2013)
TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Ujian 1
|
BBM
|
Skema
jawapan
Kertas
ujian
|
OBJEKTIF P& P
|
Membincangkan
skema jawapan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Perbincangan
Pembetulan
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar dan baik.
|
TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4S3
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Hubungan
Kekeluargaan
|
BBM
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
Keperluan
berkeluarga
Sosial
Politik
Ekonomi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan
sivik
·
Menghuraikan
keperluan berkeluarga
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan
kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
Kemahiran
sivik
·
Berusaha
mengukuhkan institusi kekeluargaan
·
Menjalinkan
hubungan erat antara anggota keluarga
Nilai
sivik
·
Menghargai
institusi kekeluargaan
|
AKTIVITI
|
-Membincangkan
kepentingan keperluan berkeluarga
-Meramalkan
nilai-nilai yang diamalkan dalam institusi
kekeluargaan menjelang tahun 2020
-Melakonkan satu
situasi yang menggambarkan
hubungan erat dalam keluarga
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar. Objektif dapat di capai.
|
TARIKH
|
1 APRIL 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
10.55-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB 3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA BANGSA
3.3 Warisan Negeri –Negeri Melayu
3.3.1
Johor-Undang –undang Tubuh Kerajaan Johor
3.3.2 Kelantan – Sistem Jemaah Menteri
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Membandingkan
sistem pentadbiran Negeri-Negeri Melayu yang diwarisi daripada Kesultanan
Melayu Melaka
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh gur
Soal
jawab bersama pelajar
Menjawab
soalan latihan
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Keunikan
sistem pemerintahan Kerajaan Melayu
-Menghormati
institusi pemerintahan negara
|
ISTILAH/KONSEP
|
pewaris
takhta, perlembagaan
|
REFLEKSI KENDIRI
|
100%
objektif dicapai. Semua pelajar dapat
menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.
|
TARIKH
|
2 APRIL 2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
9.45-10.20
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA BANGSA
3.3 Warisan Negeri –Negeri Melayu
3.3.1
Johor-Undang –undang Tubuh Kerajaan Johor
3.3.2 Kelantan – Sistem Jemaah Menteri
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Membandingkan
sistem pentadbiran Negeri-Negeri Melayu yang diwarisi daripada Kesultanan
Melayu Melaka
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh gur
Soal
jawab bersama pelajar
Menjawab
soalan latihan
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Keunikan
sistem pemerintahan Kerajaan Melayu
-Menghormati
institusi pemerintahan negara
|
ISTILAH/KONSEP
|
pewaris
takhta, perlembagaan
|
REFLEKSI KENDIRI
|
80%
objektif dicapai. Masih ada pelajar yang tidak menumpukan perhatian dalam
kelas dan memerlukan pemerhatian yang lebih daripada guru.
|
TARIKH
|
2 APRIL 2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
4K6
|
MASA
|
11.30-12.40
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Hubungan
Kekeluargaan
|
BBM
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
Keperluan
berkeluarga
Sosial
Politik
Ekonomi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan
sivik
·
Menghuraikan
keperluan berkeluarga
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan
kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
Kemahiran
sivik
·
Berusaha
mengukuhkan institusi kekeluargaan
·
Menjalinkan
hubungan erat antara anggota keluarga
Nilai
sivik
·
Menghargai
institusi kekeluargaan
|
AKTIVITI
|
-Membincangkan
kepentingan keperluan berkeluarga
-Meramalkan
nilai-nilai yang diamalkan dalam institusi
kekeluargaan menjelang tahun 2020
-Melakonkan satu
situasi yang menggambarkan
hubungan erat dalam keluarga
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
4K8
|
MASA
|
7.05-8.15
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Hubungan
Kekeluargaan
|
BBM
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
Keperluan berkeluarga
Sosial
Politik
Ekonomi
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan
sivik
·
Menghuraikan
keperluan berkeluarga
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan dan bukan
kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
Kemahiran
sivik
·
Berusaha
mengukuhkan institusi kekeluargaan
·
Menjalinkan
hubungan erat antara anggota keluarga
Nilai
sivik
·
Menghargai
institusi kekeluargaan
|
AKTIVITI
|
-Membincangkan
kepentingan keperluan berkeluarga
-Meramalkan
nilai-nilai yang diamalkan dalam institusi
kekeluargaan menjelang tahun 2020
-Melakonkan satu
situasi yang menggambarkan
hubungan erat dalam keluarga
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
9.45-10.55
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA BANGSA
3.3 Warisan Negeri –Negeri Melayu
3.3.3
Terengganu-Undang-undang Tubuh Kerajaan
Terengganu
3.3.4 Negeri Sembilan –Prinsip Demokrasi dan
Konsep Persekutuan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Membandingkan
sistem pentadbiran Negeri-Negeri Melayu yang diwarisi daripada Kesultanan
Melayu Melaka
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Soal
jawab bersama pelajar
Menjawab
soalan latihan
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Keunikan
sistem pemerintahan Kerajaan Melayu
-Menghormati
institusi pemerintahan negara
|
ISTILAH/KONSEP
|
Buapak,Lembaga
|
REFLEKSI KENDIRI
|
100%
objektif dicapai. 80% pelajar dapat
menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat. 20% lagi memerlukan
pemerhatian daripada guru.
|
TARIKH
|
3 APRIL 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
11.30-12.40
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Carta
Pai Bandingan
|
BBM
|
Nota
Pembelajaran Local Publications
Kertas
Graf
|
OBJEKTIF P& P
|
Mengetahui
dan melakarkan teks bukan linear
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Perbincangan
Latihan
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar.Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
8.15-9.25
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Kerja
Kursus PBS
|
BBM
|
Manual
PBS
|
OBJEKTIF P& P
|
Menganalisis
dapatan kajian -sambungan
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menganalisa
-Menjana
idea
-Menyelesai
masalah
|
AKTIVITI
|
Penerangan
Perbincangan
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar.Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
4 APRIL 2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.55
-11.30
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA BANGSA
3.3 Warisan Negeri –Negeri Melayu
3.3.3
Terengganu-Undang-undang Tubuh Kerajaan
Terengganu
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Membandingkan
sistem pentadbiran Negeri-Negeri Melayu yang diwarisi daripada Kesultanan
Melayu Melaka
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Soal
jawab bersama pelajar
Menjawab
soalan latihan
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Keunikan
sistem pemerintahan Kerajaan Melayu
-Menghormati
institusi pemerintahan negara
|
ISTILAH/KONSEP
|
jemaah
menteri,
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Hanya
70% yang dapat menjawab dengan baik. 30% masih tidak menumpukan perhatian
dalam kelas.
|
TARIKH
|
5 APRIL 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
8.15-9.25
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Bahagian
C-Esei
|
SUB TAJUK
|
Sains
dan teknologi
|
BBM
|
Buku
Teks Longman Pengajian Am
Nota
Pembelajaran dan Lembaran Praktisk Pengajian Am –Local Publications
Slaid
Power Point
|
OBJEKTIF P& P
|
Membincangkan
tentang sains dan teknologi di Malaysia
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat mencari hubungkait maklumat
Pelajar
dapat menjana idea
|
AKTIVITI
|
Pembentangan
oleh pelajar
Soal
jawab
Penerangan
oleh guru
Latihan
esei
|
REFLEKSI
|
Proses
P&P berjalan dengan lancar.Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
5 APRIL 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.40-11.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
BAB
3: KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA BANGSA
3.3 Warisan Negeri –Negeri Melayu
3.3.4 Negeri Sembilan –Prinsip Demokrasi dan
Konsep Persekutuan
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Para
pelajar di harap dapat :
-Membandingkan
sistem pentadbiran Negeri-Negeri Melayu yang diwarisi daripada Kesultanan
Melayu Melaka
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Soal
jawab bersama pelajar
Menjawab
soalan latihan
|
BBM
|
Buku
teks,buku rujukan
|
KBKK
|
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Keunikan
sistem pemerintahan Kerajaan Melayu
-Menghormati
institusi pemerintahan negara
|
ISTILAH/KONSEP
|
Buapak,Lembaga
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Hanya
70% yang dapat menjawab dengan baik. 30% masih tidak menumpukan perhatian
dalam kelas.
|
No comments:
Post a Comment