RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2013
MINGGU
29 (15 Julai - 19 Julai 2013)
TARIKH
|
15 JULAI 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
7.05-8.05
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Peringkat
Global –KOMANWEL
|
BBM
|
Buku
Teks Pengajian AM -Pelangi
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan tentang KOMANWEL
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
-Menjana
idea
-Menghurai
idea dan pendapat
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru
-Soal
jawab bersama pelajar
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar. Objektif dapat dicapai.
|
TARIKH
|
15 JULAI 2013
|
HARI
|
ISNIN
|
KELAS
|
4S3
|
MASA
|
9.25-10.25
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Kepentingan
amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum
·
Hari Raya Aidilfitri
·
Hari Raya Aidiladha
·
Tahun Baru Cina
·
Hari Wesak
·
Deepavali
·
Thaipusam
·
Krismas
·
Good Friday
·
Hari Gawai
·
Tadau Kaamatan
·
Vasakhi
|
BBM
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan
kepada pelajar tentang kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan
pelbagai kaum.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan
sivik
·
Menjelaskan
kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
Kemahiran
sivik
·
Menyertai
sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
·
Melaksanakan
amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
Nilai
sivik
·
Menghormati
amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum
|
AKTIVITI
|
-Penerangan oleh
guru
-Perbincangan
bersama pelajar
-Berkongsi
pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama
masing-masing
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
16 JULAI 2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
9.25-10.25
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
Pengukuhan
Negara dan Bangsa
|
SUB TAJUK
|
Langkah-langkah
pembentukan Malaysia
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
-Menjelaskan
langkah-langkah pembentukan Malaysia
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru
-Soal
latihan esei
|
BBM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 5
|
KBKK
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Sedia
untuk berkorban
|
ISTILAH/KONSEP
|
Konfrontasi
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
16 JULAI
2013
|
HARI
|
SELASA
|
KELAS
|
4K6
|
MASA
|
10.55-11.55
|
SUBJEK
|
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
TAJUK
|
Kepentingan
amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum
·
Hari Raya Aidilfitri
·
Hari Raya Aidiladha
·
Tahun Baru Cina
·
Hari Wesak
·
Deepavali
·
Thaipusam
·
Krismas
·
Good Friday
·
Hari Gawai
·
Tadau Kaamatan
·
Vasakhi
|
BBM
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan
kepada pelajar tentang kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan
pelbagai kaum.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pengetahuan
sivik
·
Menjelaskan
kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum
Kemahiran
sivik
·
Menyertai
sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
·
Melaksanakan
amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
Nilai
sivik
·
Menghormati
amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum
|
AKTIVITI
|
-Penerangan oleh
guru
-Perbincangan
bersama pelajar
-Berkongsi
pengalaman dengan rakan tentang persiapan menyambut perayaan agama
masing-masing
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
17 JULAI 2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
9.25-10.25
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
Pengukuhan
Negara Dan Bangsa
|
SUB TAJUK
|
Reaksi
Dalam Negeri dan Luar Negara
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
-Menjelaskan
reaksi dalam negeri dan negara luar terhadap pembentukan Malaysia
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Soal
jawab bersama pelajar
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 5
|
KBKK
|
Bekerjasama
Bertanggungjawab
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Mengamalkan
sikap bertolak ansur
|
ISTILAH/KONSEP
|
gagasan
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
Objektif
dapat dicapai
|
TARIKH
|
17 JULAI
2013
|
HARI
|
RABU
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
10.55-11.55
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Bukan
Linear Kepada Linear- Jadual-sambungan
|
BBM
|
Teks
STPM Pengajian AM –Pela ngi
|
OBJEKTIF P& P
|
Mengetahui dan menghurai teks bukan linear
linear (ABK)
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Menyelesai
masalah
Menjana
Idea
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Latihan
untuk pelajar
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
Objektif
dapat dicapai.
|
TARIKH
|
18 JULAI 2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
8.15-9.25
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Penglibatan
,Peranan dan Sumbangan Malaysia
-Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA)
|
BBM
|
Slaid
power point, buku teks pra-u, buku rujukan pengajian am (Ilmu
Bakti,Pelangi,Longman), internet dan lembaran kerja.
|
OBJEKTIF P& P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Mengenalpasti
peranan Malaysia dalam peringkat serantau.
ii)
Menghuraikan tentang kesan kemunculan AFTA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Pelajar
dapat menghasilkan satu esei yang baik tentang Kawasan Perdagangan Bebas
ASEAN (AFTA)
|
AKTIVITI
|
Penerangan,
perbincangan, soal jawab dan latihan esei.
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
Objektif
dapat dicapai
|
TARIKH
|
18 JULAI
2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
5K4
|
MASA
|
9.25-9.55
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
Pengukuhan
Negara dan Bangsa
|
SUB TAJUK
|
Langkah-langkah
pembentukan Malaysia
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
-Menjelaskan
langkah-langkah pembentukan Malaysia
|
AKTIVITI
|
-Penerangan
oleh guru
-Soal
latihan esei
|
BBM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 5
|
KBKK
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Sedia
untuk berkorban
|
ISTILAH/KONSEP
|
Konfrontasi
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
18 JULAI
2013
|
HARI
|
KHAMIS
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.25-10.55
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
SEJARAH
|
SUB TAJUK
|
Pengukuhan
Negara dan Bangsa
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Perjanjian
Malaysia 1963
|
AKTIVITI
|
-Menjelaskan
intipati Perjanjian Malaysia 1963
|
BBM
|
-Penerangan
oleh guru
-Soal
latihan esei
|
KBKK
|
Buku
Sejarah Tingkatan 5
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Bekerjasama,bertanggungjawab
|
ISTILAH/KONSEP
|
Sedia
untuk berkorban
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Konfrontasi
|
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
19 JULAI 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
6AK4
|
MASA
|
8.15-9.25
|
SUBJEK
|
PENGAJIAN
AM
|
TAJUK
|
Esei
-Sosial dan Budaya
|
SUB TAJUK
|
-Isu
Keganasan
-Isu
Umum
|
BBM
|
Slaid
Power Point, Buku Teks Pengajian Am
|
OBJEKTIF P& P
|
Mendedahkan kepada pelajar tentang isu-isu yang
berkaitan dengan sosial dan budaya
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
Menjana
idea
Menghubungkaitkan
idea
|
AKTIVITI
|
Pembentangan
oleh pelajar
Soa
jawab bersama pelajar
|
REFLEKSI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
TARIKH
|
19 Julai 2013
|
HARI
|
JUMAAT
|
KELAS
|
5K9
|
MASA
|
10.40-11.40
|
SUBJEK
|
SEJARAH
|
TAJUK
|
Sistem
Pemerintahan dan Pentadbiran Negara Malaysia
|
SUB TAJUK
|
Ciri-ciri
Demokrasi Berparlimen
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Mengenalpasti
ciri-ciri kerajaan demokrasi berparlimen di Malaysia
|
AKTIVITI
|
Penerangan
oleh guru
Soal
jawab bersama pelajar
|
BBM
|
Buku
Teks Sejarah Tingkatan 5
|
KBKK
|
Menghormati
|
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
|
Mendokong
amalan demokrasi
|
ISTILAH/KONSEP
|
Demokrasi
|
REFLEKSI KENDIRI
|
Proses P
dan P berjalan dengan lancar
|
No comments:
Post a Comment