RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012
MINGGU 7 (13 FEBRUARI 2012 – 17 FEBRUARI 2012)
TARIKH | 13 FEBRUARI 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K9 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TOPIK | LATAR BELAKANG TAMADUN |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4. Buku rujukan : Target Sejarah-Sasbadi |
OBJEKTIF P&P | Mendedahkan kepada pelajar tentang latar belakang tamadun berikut : - Tamadun China - Tamadun Rom |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menyatakan latar belakang tamadun berikut : -Tamadun China -Tamadun Rom |
AKTIVITI | -Melabel peta -Penerangan oleh guru -Soal jawab bersama pelajar |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar |
TARIKH | 13 FEBRUARI 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 5K7 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
TAJUK | TEMA 2 : HUBUNGAN KEKELUARGAAN |
SUB TAJUK | PERSIAPAN MEMBINA KELUARGA KE ARAH MASYARAKAT MAPAN |
BBM | Buku Teks PSK Tingkatan 5 |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan kepada pelajar pentingnya hubungan kekeluargaan |
HASIL PEMBELAJARAN | -Pelajar dapat menerangkan pentingnya hubungan kekeluargaan |
AKTIVITI | -Membuat carta alir sesebuah keluarga |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar. |
TARIKH | 14 FEBRUARI 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K10 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku nota dan latihan |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan kepada pelajar tentang konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | -Pelajar dapat mengetahui tentang konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. |
AKTIVITI | -Guru menerangkan setiap konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. -Guru meminta pelajar menyalin konsep dan istilah yang digunakan dalam buku nota masing-masing. |
REFLEKSI | -Hanya 60% pelajar yang dapat mengikuti proses P&P dengan baik. -40% lagi masih tidak menunjukkan minat untuk belajar.Guru perlu memberi perhatian yang khusus untuk mereka. |
TARIKH | 14 FEBRUARI 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K4 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 1 :KEMUNCULAN AWAL TAMADUN MANUSIA |
SUB TAJUK | LATIHAN PENGUKUHAN |
BBM | Buku teks Sejarah Tingkatan 4 Buku nota dan latihan |
OBJEKTIF P& P | -Mengukuhkan lagi pemahaman pelajar tentang topik yang telah diajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | - Pelajar dapat mengukuhkan lagi pemahaman topik yang telah diajar. |
AKTIVITI | -Guru meminta pelajar membuat latihan dalam buku teks muka surat 9,17,23,28 dan 33. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar. -Pelajar membuat latihan yang diarahkan oleh guru. |
TARIKH | 15 FEBRUARI 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4K9 |
MASA | (7.05-8.15) |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku nota dan latihan |
OBJEKTIF P & P | -Mendedahkan kepada pelajar tentang konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. |
HASIL PEMBELAJARAN | -Pelajar dapat mengetahui tentang konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. |
AKTIVITI | -Guru menerangkan setiap konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. -Guru meminta pelajar menyalin konsep dan istilah yang digunakan dalam buku nota masing-masing. |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. |
TARIKH | 15 FEBRUARI 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku nota dan latihan |
OBJEKTIF P& P | -Mendedahkan kepada pelajar tentang aspek politik yang diamalkan oleh tamadun Yunani. |
HASIL PEMBELAJARAN | -Pelajar dapat mengetahui tentang aspek politik yang diamalkan oleh tamadun Yunani. |
AKTIVITI | -Guru menerangkan setiap konsep dan istilah yang berkaitan dengan tajuk yang diajar. -Guru menerangkan tentang pemerintah dan pentadbiran yang diamalkan pada zaman pemerintahan tamadun Yunani. |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik. |
TARIKH | 15 FEBRUARI 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4S2 |
MASA | 12.05-12.40 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | LATAR BELAKANG TAMADUN |
BBM | Buku Teks Sejarah Tingkatan 4 Buku nota dan latihan |
OBJEKTIF P& P | Mendedahkan kepada pelajar tentang latar belakang tamadun berikut : - Tamadun China - Tamadun Rom |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat menyatakan latar belakang tamadun berikut : -Tamadun India -Tamadun Rom |
AKTIVITI | -Pembentangan oleh pelajar -Penerangan oleh guru -Soal jawab bersama pelajar |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan lancar. |
TARIKH | 16 FEBRUARI 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K4 |
MASA | (7.05-8.15) |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN |
BBM | Buku teks Sejarah Tingkatan 5 Buku nota |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan dan mendedahkan kepada pelajar mengenai pemerintahan dan pentadbiran merangkumi : -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dan menerangkan tentang pemerintahan dan pentadbiran merangkumi: -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
AKTIVITI | Penerangan oleh guru. Guru menerangkan setiap istilah dan konsep yang terdapat dalam buku teks. Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. Pelajar memberi tindak balas apabila sesi soal jawab dijalankan. |
TARIKH | 16 FEBRUARI 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K9 |
MASA | 9.45-10.20 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN |
BBM | Buku teks Sejarah Tingkatan 5 Buku nota |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan dan mendedahkan kepada pelajar mengenai pemerintahan dan pentadbiran merangkumi : -Tamadun Yunani |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dan menerangkan tentang pemerintahan dan pentadbiran merangkumi: -Tamadun Yunani |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar. -Pelajar patuh kepada arahan guru. |
TARIKH | 16 FEBRUARI 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 5K4 |
MASA | 10.55 -12.05 |
SUBJEK | Pendidikan Sivik Kewarganegaraan |
TAJUK | TEMA 2 : HUBUNGAN KEKELUARGAAN |
SUB TAJUK | UNIT 3A: MEMBINA KELUARGA BAHAGIA |
BBM | Buku teks PSK Tingkatan 5 |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar bagaimana membuat persediaan dalam membina keluarga ke arah pembentukan masyarakat mapan. -Menerangkan bagaimana melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia. -Mendedahkan bagaimana menghargai restu ibu bapa atau penjaga. |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat : -Menerangkan persiapan membina keluarga kea rah pembentukan masyarakat mapan. -Melengkapkan diri dari segi fizikal dan mental untuk membina keluarga bahagia. -Menghargai restu ibu bapa atau penjaga. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru -Soal jawab bersama pelajar |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan lancar. |
TARIKH | 17 FEBRUARI 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4K10 |
MASA | (7.05-8.15) |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN |
BBM | Buku teks Sejarah Tingkatan 5 Buku nota |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan dan mendedahkan kepada pelajar mengenai pemerintahan dan pentadbiran merangkumi : -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dan menerangkan tentang pemerintahan dan pentadbiran merangkumi: -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. -Soal jawab bersama pelajar |
REFLEKSI | -Hanya 70% pelajar yang menumpukan perhatian dan 30% lagi masih memerlukan pemerhatian daripada guru. |
TARIKH | 17 FEBRUARI 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4S2 |
MASA | 10.40-11.40 |
SUBJEK | Sejarah |
TAJUK | BAB 2: PENINGKATAN TAMADUN |
SUB TAJUK | PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN |
BBM | Buku teks Sejarah Tingkatan 5 Buku nota |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan dan mendedahkan kepada pelajar mengenai pemerintahan dan pentadbiran merangkumi : -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
HASIL PEMBELAJARAN | Pelajar dapat memahami dan menerangkan tentang pemerintahan dan pentadbiran merangkumi: -Tamadun Yunani -Tamadun Rom -Tamadun India -Tamadun China |
AKTIVITI | -Pembentangan oleh pelajar. -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan lancar dan baik. |
No comments:
Post a Comment