RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2012
MINGGU 16 (16 April 2012 – 20 April 2012)
TARIKH | 16 APRIL 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 4K10 |
MASA | 9.45 – 10.20 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -KERASULAN NABI MUHAMMAD S.A.W |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kerasulan Nabi Muhammad s.a.w . -Menerangkan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi Rasullah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang kerasulan Nabi Muhammad s.a.w -Mmenghuraikan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi Rasullah. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 16 APRIL 2012 |
HARI | ISNIN |
KELAS | 5K7 |
MASA | 10.55-12.05 |
SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN |
TAJUK | TEMA 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA |
SUB TAJUK | UNIT 5 : SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA |
BBM | Buku teks PSK Tingkatan 5 Buku nota Buku rujukan PSK |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia. -Menerangkan tentang sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia. -Menggalakkan pelajar menyertai aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak. - Memupuk sikap bangga kepada pelajar tentang keunikan warisan budaya Malaysia. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia. -Menghuraikan sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia. -Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang diamalkan di Malaysia. -Bangga akan keunikan warisan budaya Malaysia. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 17 APRIL 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K10 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -PENYEBARAN ISLAM DI MAKKAH -REAKSI MASYARAKAT ARAB |
BBM | Buku teks sejarah tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menerangkan tentang reaksi masyarakat Arab tentang kedatangan Islam. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menghuraikan tentang reaksi masyarakat tentang kedatangan Islam di Makkah.. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 17 APRIL 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K9 |
MASA | 9.45-10.20 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -KERASULAN NABI MUHAMMAD S.A.W |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kerasulan Nabi Muhammad s.a.w . -Menerangkan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi Rasullah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang kerasulan Nabi Muhammad s.a.w -Mmenghuraikan bagaimana Nabi Muhammad s.a.w dilantik menjadi Rasullah. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 17 APRIL 2012 |
HARI | SELASA |
KELAS | 4K4 |
MASA | 10.55-12.05 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -MASYARAKAT ARAB JAHILIAH -CIRI-CIRI MASYARAKAT ARAB JAHILIAH |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang maksud perkataaan jahiliah -Menyenaraikan dan menerangkan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan maksud masyarakat jahiliah. -Menyenaraikan dan menghuraikan ciri- ciri masyarakat Arab Jahiliah. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 18 APRIL 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -PENYEBARAN ISLAM DI MAKKAH -REAKSI MASYARAKAT ARAB |
BBM | Buku teks sejarah tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menerangkan tentang reaksi masyarakat Arab tentang kedatangan Islam. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menghuraikan tentang reaksi masyarakat tentang kedatangan Islam di Makkah.. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | Proses P&P ditangguhkan kerana pelajar terlibat dengan ceramah Anti Dadah. |
TARIKH | 18 APRIL 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 5K4 |
MASA | 9.45-10.55 |
SUBJEK | PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN |
TAJUK | TEMA 4 : WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA |
SUB TAJUK | UNIT 5 : SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA |
BBM | Buku teks PSK Tingkatan 5 Buku nota Buku rujukan PSK |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia. -Menerangkan tentang sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia. -Menggalakkan pelajar menyertai aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak. - Memupuk sikap bangga kepada pelajar tentang keunikan warisan budaya Malaysia. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia. -Menghuraikan sumbangan individu terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia. -Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang diamalkan di Malaysia. -Bangga akan keunikan warisan budaya Malaysia. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | Proses P&P berjalan dengan baik dan berkesan. |
TARIKH | 18 APRIL 2012 |
HARI | RABU |
KELAS | 4S2 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -KEHIDUPAN NABI MUHAMMAD S.A.W SEBELUM DILANTIK MENJADI RASUL -KEPERIBADIAN NABI MUHAMMAD S.A.W |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kehidupan Nabi Muhammad s.a.w sebelum di lantik menjadi rasul. -Menyenaraikan dan menerangkan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang kehidupan Nabi Muhammad s.a.w -Menyenaraikan dan menghuraikan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 19 APRIL 2012 |
HARI | KHAMIS |
KELAS | 4K4 |
MASA | 10.55-11.30 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -KEHIDUPAN NABI MUHAMMAD S.A.W SEBELUM DILANTIK MENJADI RASUL -KEPERIBADIAN NABI MUHAMMAD S.A.W |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kehidupan Nabi Muhammad s.a.w sebelum di lantik menjadi rasul. -Menyenaraikan dan menerangkan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang kehidupan Nabi Muhammad s.a.w -Menyenaraikan dan menghuraikan keperibadian Nabi Muhammad s.a.w |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 20 APRIL 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4K9 |
MASA | 8.15-9.25 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -PENYEBARAN ISLAM DI MAKKAH -REAKSI MASYARAKAT ARAB |
BBM | Buku teks sejarah tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menerangkan tentang reaksi masyarakat Arab tentang kedatangan Islam. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menghuraikan tentang reaksi masyarakat tentang kedatangan Islam di Makkah.. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 20 APRIL 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4S2 |
MASA | 9.40-10.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH |
SUB TAJUK | -PENYEBARAN ISLAM DI MAKKAH -REAKSI MASYARAKAT ARAB |
BBM | Buku teks sejarah tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menerangkan tentang reaksi masyarakat Arab tentang kedatangan Islam. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : - Menerangkan tentang penyebaran Islam di Makkah. -Menghuraikan tentang reaksi masyarakat tentang kedatangan Islam di Makkah.. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
TARIKH | 20 APRIL 2012 |
HARI | JUMAAT |
KELAS | 4K10 |
MASA | 10.40-11.40 |
SUBJEK | SEJARAH |
TAJUK | BAB 5 : KERAJAAN ISLAM DI MADINAH |
SUB TAJUK | -PENGENALAN -PERJANJIAN AQABAH PERTAMA DAN PERJANJIAN AQABAH KEDUA |
BBM | Buku teks tingkatan 4 Buku nota Buku rujukan sejarah |
OBJEKTIF P& P | -Menerangkan kepada pelajar tentang kandungan perjanjian aqabah pertama dan perjanjian aqabah kedua. |
HASIL PEMBELAJARAN | Di akhir pembelajaran,pelajar dapat : -Menghuraikan tentang kandungan perjanjian aqabah pertama dan perjanjian aqabah kedua. |
AKTIVITI | -Penerangan oleh guru. -Soal jawab bersama pelajar. -Guru memberi nota-nota penting kepada pelajar. |
REFLEKSI | -Proses P&P berjalan dengan baik. -Pelajar memberi kerjasama yang baik kepada guru. |
No comments:
Post a Comment