Thursday, August 11, 2011

Minggu 32

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2011

MINGGU 32 (08 Aug 2011 – 12 Aug 2011)

Tarikh

08 Aug 2011

Hari

Isnin

Kelas

4K7

Masa

(8.05-9.05)

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

BAB 5 : Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Sub topik

Nilai 27 : Keistimewaan yang Menyerlah

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P & P

Mendedahkan kepada pelajar tentang :

- Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk Berjaya dan menjadi

terkenal.

- Menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang berupaya.

- Bagaimana menjaga perasaan golongan kurang upaya.

-Memberi sokongan kepada golongan kurang upaya untuk berdikari.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

- Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal .


 

Perasaan

-Menyedari bahawa golongan yang kurang berupaya juga berkebolehan untuk berjaya.


 

Tingkah laku

-Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Pelajar menyalin semua nota yang di berikan.

-Hanya 60% pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru.

-40 % pelajar perlu diberi perhatian oleh guru.

Tarikh

08 Aug 2011

Hari

Isnin

Kelas

6RS

Masa

9.25-10.25

Subjek

Pengajian Am Kertas 2

Jumlah Pelajar

9 orang

Tajuk

Penyelesaian Masalah

Sub tajuk

Penyelesaian Masalah Secara Kualitatif dan Kuantitatif

Objektif

Menetapkan setiap pelajar untuk menjawab satu soalan untuk 1 minit

Melatih pelajar menjawab soalan penyelesaian masalah dalam masa 15 -20 minit sahaja.

Aktiviti

Menjawab soalan latihan yang diberikan

BBM

Soalan latihan penyelesaian masalah

Nilai

Kerjasama

Refleksi

-Hanya 60% pelajar yang dapat menjawab soalan dalam masa yang ditetapkan

 

-40% pelajar perlu latihan yang lebih supaya dapat menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan.

-Guru perlu memantau lagi cara pelajar menjawab soalan penyelesaian masalah.

Tarikh

08 Aug 2011

Hari

Isnin

Kelas

4K4

Masa

(10.25-11.25)

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

Tema 6 : Cabaran Masa Depan

Sub Tajuk

Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4

Objektif P&P

Menerangkan kepada pelajar tentang bagaimana membina budaya kerja yang cemerlang ke arah kemakmuran negara dari segi :

- Etika kerja

-Kualiti kerja

-Peningkatan ilmu dan kecekapan

-Penyelidikan dan pembangunan

-Rasuah sifar

-Kebajikan pekerja

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

- Menjelaskan budaya kerja cemerlang.

- Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.


 

Kemahiran Sivik

- Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.


 

Nilai Sivik

-Menghayati budaya kerja cemerlang.

-Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

08 Aug 2011

Hari

Isnin

Kelas

4S1

Masa

(11.25-11.55)

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

BAB 5 : Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Sub topik

Nilai 27 : Keistimewaan yang Menyerlah

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P & P

Mendedahkan kepada pelajar tentang :

- Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi

terkenal.

- Menunjukkan cara untuk mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang berupaya.

- Bagaimana menjaga perasaan golongan kurang upaya.

-Memberi sokongan kepada golongan kurang upaya untuk berdikari.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

- Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal .


 

Perasaan

-Menyedari bahawa golongan yang kurang berupaya juga berkebolehan untuk berjaya.


 

Tingkah laku

-Mengiktiraf sumbangan golongan kurang berupaya.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Pelajar menyalin semua nota yang di berikan.

-Semua pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan oleh guru.

-Proses P& P berjalan dengan lancar dan baik.

Tarikh

09 Aug 2011

Hari

Selasa

Kelas

4K4

Masa

(8.05-9.05)

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia

Sub topic

Unit 25: Menghormati Hak Wanita

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P & P

Mendedahkan kepada pelajar tentang :

- Hak wanita yang diperuntukkan dalam undang-undang

-Tujuan penggubalan Dasar Wanita Negara.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

-Menerima dasar wanita negara.


 

Perasaan

-Menyedari pentingnya Dasar Wanita Negara kepada kaum wanita.


 

Tingkah laku

-Mengamalkan nilai hormat kepada hak-hak wanita dan menyokong usaha pihak kerajaan dalam mengangkat martabat wanita.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

09 Aug July 2011

Hari

Selasa

Kelas

6RS

Masa

(9.25-10.25)

Subjek

Pengajian Am Kertas 2

Jumlah Pelajar

9 orang

Tajuk

Bahagian D: Graf Bar Komponen

Objektif

Memberi pendedahan kepada pelajar tentang cara menjawab soalan graf bar komponen

Melatih pelajarmenjawab soalan dalam masa yang ditetapkan.

Aktiviti

Penerangan

Menjawab soalan latihan

BBM

Buku Rujukan Pengajian Am Oxford Fajar.

Kertas soalan latihan

Nilai

Kerjasama

Refleksi

Pelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan latihan yang diberikan

Guru perlu melatih pelajar untuk menjawab soalan dalam masa yang ditetapkan.

Tarikh

10 Aug 2011

Hari

Rabu

Kelas

4K7

Masa

(7.05-8.05)

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

Tema 6 : Cabaran Masa Depan

Sub topik

Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4

Objektif P&P

Menerangkan kepada pelajar tentang membina budaya kerja yang cemerlang kea rah kemakmuran negara yang merangkumi :

- Etika kerja

- Kualiti kerja

- Peningkatan ilmu dan kecekapan

- Penyelidikan dan pembangunan

- Rasuah sifar

- Kebajikan pekerja

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

- Menjelaskan budaya kerja cemerlang.

- Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.


 

Kemahiran Sivik

- Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.


 

Nilai Sivik

-Menghayati budaya kerja cemerlang

-Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

10 Aug 2011

Hari

Rabu

Kelas

4S5

Masa

(10.55-11.55)

Subjek

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Tajuk

Tema 6 : Cabaran Masa Depan

Sub Topik

Unit 10 : Membina Budaya Kerja Cemerlang

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4

Objektif P& P

Menerangkan kepada pelajar tentang membina budaya kerja yang cemerlang kea rah kemakmuran negara yang merangkumi :

- Etika kerja

- Kualiti kerja

- Peningkatan ilmu dan kecekapan

- Penyelidikan dan pembangunan

- Rasuah sifar

- Kebajikan pekerja

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

- Menjelaskan budaya kerja cemerlang.

- Menghuraikan kepentingan budaya kerja cemerlang.


 

Kemahiran Sivik

- Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan negara.


 

Nilai Sivik

-Menghayati budaya kerja cemerlang

-Menghargai usaha meningkatkan budaya kerja cemerlang.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

11 Aug 2011

Hari

Khamis

Kelas

4K4

Masa

(8.05-9.05)

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia

Sub topic

Unit 26 : Pekerja Nadi Negara

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P & P

Menerangkan kepada pelajar tentang :

- Bagaimana mengenal pasti pihak yang boleh dihubungi untuk melindungi dan memperjuangkan hak pekerja.

-Mengetahui hak-hak seorang pekerja.

-Menunjukkan cara menghargai dan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja.

-Menunjukkan sokongan terhadap usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

-Menyatakan cara-cara bagaimana ketiga-tiga pihak meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.


 

Perasaan

-Menyedari pentingnya peranan pelbagai pihak bagi meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.


 

Tingkah laku

-Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

11 Aug 2011

Hari

Khamis

Kelas

4S1

Masa

(9.25-10.25)

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia

Sub topic

Unit 26 : Pekerja Nadi Negara

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P & P

Menerangkan kepada pelajar tentang :

- Bagaimana mengenal pasti pihak yang boleh dihubungi untuk melindungi dan memperjuangkan hak pekerja.

-Mengetahui hak-hak seorang pekerja.

-Menunjukkan cara menghargai dan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja.

-Menunjukkan sokongan terhadap usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

-Menyatakan cara-cara bagaimana ketiga-tiga pihak meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.


 

Perasaan

-Menyedari pentingnya peranan pelbagai pihak bagi meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja.


 

Tingkah laku

-Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

11 Aug 2011

Hari

Khamis

Kelas

4S3

Masa

(10.55-11.55)

Subjek

Pendidikan Sivik Kewarganegaraan

Tajuk

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Sub Tajuk

Unit 9 : Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4

Objektif P&P

Menerangkan kepada pelajar tentang peruntukan utama perlembagaan Malaysia dari aspek :

- Bahasa

- Agama

- Ekonomi

- Kewarganegaraan

- Hak Asasi : Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

Hasil

Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

- Menerangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.

- Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai warganegara.


 

Kemahiran Sivik

- Mempertahankan kedaulatan Pelembagaan Malaysia

Nilai Sivik

-Mentaati Perlembagaan Malaysia.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

12 Aug 2011

Hari

Jumaat

Kelas

4K7

Masa

9.40-10.40

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5 : Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia

Sub Topik

Unit 28 : Pengguna Bijak,Masyarakat Sejahtera

BBM

Nota Bertulis (Kertas Mahjong)

Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4

Objektif P& P

Menerangkan kepada pelajar tentang :

- Mengetahui hak pengguna

- Menunaikan tanggungjawab sebagai pengguna

-Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.

-Mengambil tindakan yang berlandaskan undang-undang dalam mempertahan hak pengguna.

-Mengetahui peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna.

Hasil

Pembelajaran

Pemikiran

-Mengetahui hak –hak sebagai pengguna.


 

Perasaan

-Menyedari pentingnya pengguna diberi layanan yang adil.


 

Tingkah laku

-Berusaha mendapat layanan yang adil.

Aktiviti

Guru memberi penerangan tentang tajuk yang diajar.

Pelajar memberi tindakbalas yang baik dan bertanya soalan yang tidak difahami.

Refleksi

-Proses P&P berjalan dengan baik dan lancar.

Tarikh

12 Aug 2011

Hari

Jumaat

Kelas

6RS

Masa

(10.40-11.40)

Subjek

Pengajian Am Kertas 2

Jumlah Pelajar

9 orang

Tajuk

Bahagian D: Latihan Pengukuhan Graf Bar Komponen

Objektif

Melatih pelajar menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan

Aktiviti

Menjawab soalan latihan graf bar komponen

BBM

Kertas soalan latihan

Nilai

Kerjasama dan menghormati

Refleksi

Proses P&P berjalan dengan lancar .

Pelajar dapat menjawab soalan latihan dalam masa yang telah ditetapkan.

No comments:

Post a Comment