Saturday, February 2, 2013

MINGGU 5


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2013

             MINGGU 4 (28 Jan -2 Feb  2013)


TARIKH
28  JANUARI 2013
HARI
ISNIN
KELAS
6AK4
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Graf Kompaun
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Kertas Graf
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan melakarkan teks bukan linear
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar
TARIKH
28  JANUARI 2013
HARI
ISNIN
KELAS
4S3
MASA
9.45-10.55
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
- Intelek
- Rohani
- Emosi
- Jasmani
BBM
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
TARIKH
28 JANUARI 2013
HARI
ISNIN
KELAS
5K4
MASA
10.55-11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1 Perjuangan Pemimpin Tempatan Menentang British
  2.1.1   Sebab-sebab Penentangan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Menyatakan sebab-sebab penentangan terhadap British
AKTIVITI
Penerangan
Latihan bertulis
BBM
Buku teks,buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Berani mempertahankan maruah bangsa dan negara
ISTILAH/KONSEP
Pemimpin tempatan, anti –British
REFLEKSI KENDIRI
100% objektif dicapai. Semua  pelajar dapat menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.

TARIKH
29  JANUARI 2013
HARI
SELASA
KELAS
5K9
MASA
9.45-10.20
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1 Perjuangan Pemimpin Tempatan Menentang British
  2.1.1   Sebab-sebab Penentangan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Menyatakan sebab-sebab penentangan terhadap British
AKTIVITI
Penerangan
Latihan bertulis
BBM
Buku teks,buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Berani mempertahankan maruah bangsa dan negara
ISTILAH/KONSEP
Pemimpin tempatan, anti –British
REFLEKSI KENDIRI
60% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 40% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan.
TARIKH
29 JANUARI 2013
HARI
SELASA
KELAS
4K6
MASA
11.30-12.40
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
- Intelek
- Rohani
- Emosi
- Jasmani
BBM
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
                                                                                                                                                                              
TARIKH
30  JANUARI 2013
HARI
RABU
KELAS
4K8
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
- Intelek
- Rohani
- Emosi
- Jasmani
SUB TAJUK
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
BBM
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
TARIKH
30 JANUARI 2013
HARI
RABU
KELAS
5K4
MASA
9.45-10.55
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1.2 Peristiwa Penentangan Pemimpin Tempatan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar diharap dapat :
-Menghuraikan bentuk perjuangan pemimpin tempatan menentang British
-Menjelaskan kepentingan pemuafakatan untuk mencapai matlamat sesuatu perjuangan.
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (esei dan struktur)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Menghargai pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
ISTILAH/KONSEP
Maruah bangsa, pejuang bangsa
REFLEKSI KENDIRI
100% objektif dicapai. Semua  pelajar dapat menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.
TARIKH
30  JANUARI 2013
HARI
RABU
KELAS
6AK4
MASA
11.30-12.40
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Graf Kompaun –Perbincangan jawapan
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Kertas Graf
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan melakarkan teks bukan linear
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar



TARIKH
31  JANUARI 2013
HARI
KHAMIS
KELAS
6AK4
MASA
8.15-9.25
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Graf Komponen
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Kertas Graf
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan melakarkan teks bukan linear
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar
TARIKH
31  JANUARI 2013
HARI
KHAMIS
KELAS
5K9
MASA
10.55 -11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1.2 Peristiwa Penentangan Pemimpin Tempatan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar diharap dapat :
-Menghuraikan bentuk perjuangan pemimpin tempatan menentang British
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (struktur)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Menghargai pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
ISTILAH/KONSEP
Maruah bangsa, pejuang bangsa
REFLEKSI KENDIRI
70% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan


TARIKH
1 FEBRUARI 2013
HARI
JUMAAT
KELAS
6AK4
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Bahagian C-Esei
SUB TAJUK
Politik –Wawasan 2020
BBM
Buku Teks Longman Pengajian Am
Nota Pembelajaran dan Lembaran Praktisk Pengajian Am –Local Publications
Slaid Power Point
OBJEKTIF  P& P
Membincangkan tentang ekonomi Malaysia
Kebaikan dan peranan IKS dan industri berat
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mencari hubungkait maklumat
Pelajar dapat menjana idea
AKTIVITI
Pembentangan oleh pelajar
Soal jawab
Penerangan oleh guru
Latihan esei
REFLEKSI
Proses P& P berjalan dengan lancar.
TARIKH
1 FEBRUARI  2013
HARI
JUMAAT
KELAS
5K9
MASA
10.55 -11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1.2 Peristiwa Penentangan Pemimpin Tempatan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar diharap dapat :
--Menjelaskan kepentingan pemuafakatan untuk mencapai matlamat sesuatu perjuangan
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (melengkapkan jadual)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Menghargai pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
ISTILAH/KONSEP
Maruah bangsa, pejuang bangsa
REFLEKSI KENDIRI
70% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan

TARIKH
2 FEBRUARI  2013
HARI
SABTU GANTI ( JADUAL HARI KHAMIS)
KELAS
6AK4
MASA
8.05-9.05
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Konsep  1 Malaysia
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Buku rujukan Pengajian Am Longman
OBJEKTIF  P& P
Menyatakan ideologi, wawasan dan dasar negara
·     Menghubung kaitkan wawasan negara dengan cabaran semasa
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar
TARIKH
2 FEBRUARI  2013
HARI
SABTU GANTI ( JADUAL HARI KHAMIS)
KELAS
5K9
MASA
10.10 -10.35
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2 : NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
2.1.2 Peristiwa Penentangan Pemimpin Tempatan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar diharap dapat :
-Menghuraikan bentuk perjuangan pemimpin tempatan menentang British
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (Isi tempat kosong)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air
 -Menghargai pengorbanan dan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
ISTILAH/KONSEP
Maruah bangsa, pejuang bangsa
REFLEKSI KENDIRI
70% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan

No comments:

Post a Comment