Sunday, February 10, 2013

MINGGU 6


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2013

             MINGGU 6 (4  Feb  -8 Feb  2013)

TARIKH
4  FEBRUARI  2013
HARI
ISNIN
KELAS
6AK4
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Graf Garis Kompaun
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Kertas Graf
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan melakarkan teks bukan linear
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar
TARIKH
4  FEBRUARI  2013
HARI
ISNIN
KELAS
4S3
MASA
9.45-10.55
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
-Mengawal Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
BBM
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
TARIKH
4  FEBRUARI  2013
HARI
ISNIN
KELAS
5K4
MASA
10.55-11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
 2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia 
        Kedua
  2.2.1   Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Menyatakan faktor-faktor pemangkin Nasionalisme
AKTIVITI
Penerangan
Latihan bertulis
BBM
Buku teks,buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Kesepakatan Dalam Perjuangan
 -Hidup bersatu padu
-Sedia mempertahankan maruah bangsa
ISTILAH/KONSEP
Gerakan Islah, Kaum Tua, Kaum Muda.
REFLEKSI KENDIRI
100% objektif dicapai. Semua  pelajar dapat menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.

TARIKH
5 FEBRUARI 2013
HARI
SELASA
KELAS
5K9
MASA
9.45-10.20
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
 2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia 
        Kedua
  2.2.1   Faktor-faktor Pemangkin Nasionalisme
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Menyatakan faktor-faktor pemangkin Nasionalisme
AKTIVITI
Penerangan
Latihan bertulis
BBM
Buku teks,buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menyenaraikan
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Kesepakatan Dalam Perjuangan
 -Hidup bersatu padu
-Sedia mempertahankan maruah bangsa
ISTILAH/KONSEP
Gerakan Islah, Kaum Tua, Kaum Muda.
REFLEKSI KENDIRI
60% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 40% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan.
TARIKH
5 FEBRUARI  2013
HARI
SELASA
KELAS
4K6
MASA
11.30-12.40
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
-Mengawal Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
BBM
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
                                                                                                                                                                              
TARIKH
6 FEBRUARI 2013
HARI
RABU
KELAS
4K8
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENDIDIKAN SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAJUK
Perkembangan diri yang seimbang
-Mengawal Emosi Untuk Kesejahteraan Diri
SUB TAJUK
Buku Pendidikan Sivik Kewarganegaraan Tingkatan 4
BBM
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
OBJEKTIF  P& P
-Pendedahan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Menerangkan kepentingan perkembangan diri
HASIL PEMBELAJARAN
Pengetahuan sivik
·      Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·       Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
Kemahiran sivik
·      Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang ke arah kehidupan yang sejahtera
Nilai sivik
·      Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
AKTIVITI
-Mengadakan sesi sumbang saran pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
-Berbincang cara untuk meningkatkan perkembangan diri yang seimbang
- Membuat kajian tentang “Murid Contoh” berdasarkan aspek-aspek perkembangan diri yang seimbang
REFLEKSI
-Pelajar memahami tajuk yang diajar  oleh guru.
-Proses P&P berjalan dengan lancar
TARIKH
6 FEBRUARI  2013
HARI
RABU
KELAS
5K4
MASA
9.45-10.55
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
 2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia 
        Kedua
  2.2.2 Gerakan Islah dalam Meningkatkan Minda
            Bangsa
  2.2.3 Akhbar,Majalah dan Novel : Penggerak
           Kesedaran Kebangsaan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Mengenal pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran nasionalisme.
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (esei dan struktur)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Membudayakan ilmu dalam kehidupan.
 -Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat yang satu.
-Berfikiran kreatif
ISTILAH/KONSEP
Nasionalis, Pan Islamisme
REFLEKSI KENDIRI
100% objektif dicapai. Semua  pelajar dapat menghuraikan fakta dan menjawab soalan dengan tepat.
TARIKH
6 FEBRUARI 2013
HARI
RABU
KELAS
6AK4
MASA
11.30-12.40
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Graf Garis  Komponen
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Kertas Graf
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan melakarkan teks bukan linear
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar



TARIKH
7 FEBRUARI  2013
HARI
KHAMIS
KELAS
6AK4
MASA
8.15-9.25
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Dasar Ekonomi Negara
 - Dasar Ekonomi Baru
 - Dasar Pembangunan Nasional
 - Dasar Wawasan Negara
 - Dasar Perindustrian Negara
BBM
Nota Pembelajaran Local Publications
Teks Pra U-STPM Pengajian Am -Longman
OBJEKTIF  P& P
Mengetahui dan menjana idea
HASIL PEMBELAJARAN
-Menganalisa
-Menjana idea
-Menyelesai masalah
AKTIVITI
Pembentangan
Penerangan
Perbincangan
Latihan
REFLEKSI
Objektif dapat dicapai
Proses P &P berjalan dengan lancar
TARIKH
7 FEBRUARI  2013
HARI
KHAMIS
KELAS
5K9
MASA
10.55 -11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
 2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia 
        Kedua
  2.2.2 Gerakan Islah dalam Meningkatkan Minda
            Bangsa

HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Mengenal pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran nasionalisme.
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (esei dan struktur)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Membudayakan ilmu dalam kehidupan.
 -Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat yang satu.
-Berfikiran kreatif
ISTILAH/KONSEP
Nasionalis, Pan Islamisme
REFLEKSI KENDIRI
70% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan


TARIKH
8FEBRUARI 2013
HARI
JUMAAT
KELAS
6AK4
MASA
7.05-8.15
SUBJEK
PENGAJIAN AM
TAJUK
Bahagian C-Esei
SUB TAJUK
Politik –Wawasan 2020
BBM
Buku Teks Longman Pengajian Am
Nota Pembelajaran dan Lembaran Praktisk Pengajian Am –Local Publications
Slaid Power Point
OBJEKTIF  P& P
Membincangkan tentang prasarana di Malaysia
Perkembangan dan jenis-jenis prasarana di Malaysia
HASIL PEMBELAJARAN
Pelajar dapat mencari hubungkait maklumat
Pelajar dapat menjana idea
AKTIVITI
Pembentangan oleh pelajar
Soal jawab
Penerangan oleh guru
Latihan esei
REFLEKSI
Proses P& P berjalan dengan lancar.
TARIKH
1 FEBRUARI  2013
HARI
JUMAAT
KELAS
5K9
MASA
10.55 -11.30
SUBJEK
SEJARAH
TAJUK
BAB 2:  NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
 2.2 Gerakan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia 
        Kedua
  2.2.3 Akhbar,Majalah dan Novel : Penggerak
           Kesedaran Kebangsaan
HASIL
PEMBELAJARAN
Para pelajar di harap dapat :
-Mengenal pasti isu dalam akhbar, majalah dan novel yang mendorong kesedaran nasionalisme.
AKTIVITI
-Penerangan
-Soal jawab
-Latihan bertulis (esei dan struktur)
BBM
Buku teks, buku rujukan
KBKK
-Menghuraikan
-Menjana idea
NILAI/UNSUR TINGKAHLAKU PATRIOTISME
Membudayakan ilmu dalam kehidupan.
 -Mempelbagaikan strategi mencapai matlamat yang satu.
-Berfikiran kreatif
ISTILAH/KONSEP
Nasionalis, Pan Islamisme
REFLEKSI KENDIRI
70% objektif dicapai. Para pelajar hanya dapat menjawab soalan-soalan mudah dan secara latih tubi bagi menguasai fakta. 30% pelajar masih pasif dan kurang berinisiatif untuk melibatkn diri secara aktif tetapi tetap menyalin maklumat yang diberikan


No comments:

Post a Comment